Drygt 120 000 klagomål inkom under 2018 till antingen Konsumentverkets tjänst Hallå konsument, eller till kommunernas konsumentvägledningar. Av dessa handlade nästan tio procent om köp av begagnad bil. Hantverkstjänster stod för ungefär åtta procent av de inkomna ärendena.
– Det främsta skälet till att bilköp återkommer i topp år efter år är troligen att bilköpare och bilsäljare inte har samma förväntningar av vad man får för pengarna, säger Gustav Sandgren, vägledare vid Hallå konsument.
Han säger att många konsumenter kanske har lite för höga tankar om vad man egentligen kan förvänta sig av en bil för ett visst pris.
Glöm inte reklamationsrätt
Därför har Motorbranschens riksförbund, MRF, tillsammans med Konsumentverket, tagit fram en varudeklaration för just begagnade bilar. Tanken är att köparen då enklare skall se i vilket skick bilen är och då också få "rätt" förväntningar.
– Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att man alltid har tre års reklamationsrätt även på begagnade bilar. Det händer ganska ofta att bilförsäljaren pratar om garantier, men det är inte alls samma sak, säger Gustav Sandgren.
När det gäller vad som faller under reklamationsrätten brukar man, när det gäller bilar, säga att det handlar om fel som man inte skall kunna förvänta sig, sett till bilens pris, skick och ålder, enligt Gustav Sandgren.
Tvåa på klagotoppen är hantverkstjänster och klagomålen handlar många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte utfördes på det sätt som konsumenten tyckte att man var överens om.
– Grunden till att hantverkstjänster får så många klagomål är att det oftast saknas skriftliga avtal. När fakturan sedan kommer går det inte att bevisa vad som är överenskommet, eftersom man bara har tagit det muntligt, säger Gustav Sandgren.
Skriftliga avtal
Rådet från Hallå Konsument när det gäller hantverkstjänster är att alltid se till att ha ett skriftligt avtal, inte bara en offert. Om man är osäker på hur ett avtal bör vara utformat finns det så kallade hantverksformuläret, som Konsumentverket rekommenderar.
Långt efter både bilköp och hantverkstjänster kommer antal klagomål på möbler, husgeråd och inredning (4,7 procent), följt av klagomål på datorer, telefoner och spelkonsoler (3,8 procent).
Topp fem konsumentklagomål 2018
Varor
Begagnad bil 9,7 procent
Möbler/husgeråd/inredning 4,7 procent
Dator/telefon/spelkonsol 3,8 procent
Kläder 2,4 procent
Hälsokost 1,9 procent
Tjänster
Hantverkstjänst 8,1 procent
Flyg 3,7 procent
Mobiltelefoni 3,2 procent
Internet/fiber 2,8 procent
Bilreparation 2,4 procent
2017 gjorde Konsumentverket en undersökning som visade att misslyckade köp av varor och tjänster kostar svenska konsumenter 50 miljarder kronor årligen. Det motsvarar 7 000 kronor per person. Problem med hantverkstjänster hamnade på runt 10 miljarder kronor per år och dåliga bilköp på drygt 5 miljarder kronor.
Om man hamnar i en tvist, antingen med en bilförsäljare eller en hantverkare, och vill ha hjälp är första steget att vända sig till sin kommunala konsumentrådgivare för hjälp. En del kommuner har medlare som kan hjälpa till. Går det inte att komma överens är nästa och sista steget att anmäla till Allmänna reklamationsnämnden, som fattar beslut i tvister mellan konsumenter och näringsidkare. ARN:s beslut är enbart rådgivande, men de allra flesta företag följer nämndens beslut. Senaste undersökningen visade att 79 procent av alla beslut följdes (våren 2018).
Fakta: Så gör du en anmälan till ARN
Först måste du ha klagat hos företaget och inte fått igenom dina krav.
Varan eller tjänsten måste vara för privat bruk och köpt från ett företag.
Anmälan ska ha nått Allmänna reklamationsnämnden inom ett år från det att du första gången klagade till företaget.
Ditt krav ska ligga över värdegränsen 500, 1 000 eller 2 000 kronor beroende på vad det gäller. Tvister som gäller mindre belopp prövas inte av Allmänna reklamationsnämnden.
Ditt ärende kan exempelvis inte prövas om det kräver muntlig bevisning.
Företaget du anmäler ska rikta sig till den svenska marknaden eller ha tillräcklig anknytning till Sverige.
Källa: Allmänna reklamationsnämnden