Mikael Olsson äger 19 procent av Dalspiras aktier.
Mikael Olsson äger 19 procent av Dalspiras aktier. Bild: Ulf Blomgren

Dalsspira kämpar med lönsamheten – slutar med getprodukter

Trots att Dalsspiras försäljning av vanliga mjölkprodukter ökar dras företaget med ett minusresultat före skatt på 1,5 miljoner kronor. Det konstateras i företagets senaste kvartalsrapport. Därför lägger företaget nu ner produktionen av getmjölksprodukter.
– Det var en förlustverksamhet och nu vill vi spara på sådant som är möjligt, säger Mikael Olsson, styrelseledamot och vice vd för bolaget,

ANNONS
|

Det lokala mejeriet Dalsspira kämpar med lönsamheten. Det framgår efter den senaste kvartalsrapporten. På försäljningssidan visas ändå svarta siffror. Försäljningen under årets första månader har ökat jämfört med i fjol. Bäst gick det i april som visade en försäljningsökning med 36 procent till knappt 2,5 miljoner kronor. Men satsningen på getmjölksprodukter, som en gång var själva upphovet till Dalsspira mejeri, slutade man med helt att leverera till handeln under förra månaden.

– Det var en förlustverksamhet och nu vill vi spara på sådant som är möjligt. Samtidigt ökar försäljningen som du ser, säger Mikael Olsson.

Trots det siffrorna visar minus?

ANNONS

– Ja, jag är inte nöjd. Men man måste ha uthållighet och vi vet att människor gärna vill köpa sådant som är närproducerat. I genomsnitt ökade vi försäljningen den tre första månaderna i år med 15 procent.

Hur lång uthållighet har du som största ägare?

– De vet man ju inte. Men jag är oerhört positiv till verksamheten.

På Ica i Uddevalla kostar en liter mjölk från er 5 kronor mer än mjölk från Arla?

– Vi har gjort prishöjning och besparingar för att säkra bolagets ekonomi och glädjer oss åt att vi trots det har en försäljningsökning i mars. Många vill ha närproducerat, säger bolagets vd Malin Jakobsson.

Så vad gäller nu?

– Full satsning på mjölk, grädde, yoghurt och några fler ostsorter.

Entrepenören Mikael Olsson äger i dag 19 procent av aktierna i Dalsspira lägger mycket tid på mejeriet.

– Vi ökar när branschen totalt tappar. Det känns bra.

ANNONS