Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/6

Lekfullt bi ska hjälpa digitala barn

Barn lever alltmer i ett digitaliserat samhälle och inom kort kommer programmering att finnas med i läroplanen på grundskolan. Men på vissa förskolor har man redan börjat.

Inne på Månvägens förskola sitter Arvid Krångh, Alexander Lövgren, Samuel Arkholm och Arvid Dahlström på golvet och plockar fram sina favoritbilder på Pokémon.

18 bilder har de fått ihop och dessa lägger de i varsin ruta medan förskolepedagogen Anki Tvingby tar fram en Bee-bot som heter "Berra".

– Ska vi visa vad "Berra" kan göra? frågar hon barnen och får ett rungande ja till svar.

Samuel Arkholm börjar med att placera Bee-bots på en av figurerna. Anki Tvingby frågor honom var den ska köra. Han pekar på en av figurerna på golvet och räknar sedan högt hur många steg som Bee-bots måste gå för att komma dit.

– Fyra steg, säger han och trycker fyra gånger på Bee-bots. Därefter trycker han på knappen "Go" och "Berra" har då blivit programmerad att gå så många steg som Samuel tryckte in.

 

 

"Berra" kör lite för långt fram men hamnar ändå i rutan som Samuel hade pekat på och får därför applåder för sitt försök.

– Här kan vi byta bakgrund till färger, former och siffror som barnen ska gå till. De får lära sig att räkna och om Bee-bots ska gå höger eller vänster. De kan även hjälpa varandra att hitta lösningar, säger Marie-Louise Forsberg som är förskolchef i Färgelanda kommun. Hon tillägger att detta är en form av programmering som de startat med.

Läs mer: Skolutvecklaren: "Vi är väl förberedda"

I början av mars beslutade nämligen regeringen att göra förändringar i styrdokumenten för grundskole- och gymnasieutbildningen. Programmering kommer därför införas som ett tydligare inslag i flera olika ämnen i grundskolan och gymnasiet.

Men för att förberedda eleverna på detta har förskolorna i Färgelanda kommun redan startat igång med programmering.

– Eftersom det kommer att stå i skolans läroplan inom kort och förberedda barnen på den nya tekniken, precis som vi gör med läsa och skriva. Vi vill göra det genom en lekfull start, säger Marie-Louise Forsberg.

Hon och även pedagogerna på förskolorna har fått mycket positiva reaktioner efter att de startat med programmering, i mindre skala.

– Både föräldrar och barn är nyfikna och intresserade. Därför har vi tagit vara på intresset och använt det som ett komplement.

Personalen jobbar även med Qr-koder som de fäster ovanför en bild, föreställande en siffra. Barnen kan då med hjälp av en läsplatta scanna in och lyssna på hur man uttalar siffran.