Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Succé. Dalspiras komjölk har tagits emot med öppna armar av kunderna.

Mejeriet spiller ingen mjölk – succé i butikerna

Dalsspira ökade sin försäljning med 475 procent jämfört med juni månad föregående år. – Det är jätteroligt, första veckan var en rolig hysteri, vi har tagits emot med öppna armar, säger Malin Jakobsson, vd på mejeriet.

Först i början av juni i år började Dalspira med försäljning av standardmjölk och mellanmjölk i butiker. Därför blir jämförelsen med förra året något haltande. Men under första månaden med komjölksprodukter har försäljningen ökat kraftigt. Mjölk för 818 000 kronor. Sortimentet har tidigare bara bestått av mjölk, ost och yoghurt från get. För två år sedan började planeringen för att kunna leverera komjölk.

– Responsen har varit helt otrolig, privatpersoner och butiker hör av sig till oss och vill köpa, säger Malin Jakobsson.

Den 9 juni utökade man sortimentet med komjölk. Då hade man tre bönder som i dag är tio stycken. Det som folk har saknat är lättmjölken men den är redan inplanerad att komma ut i augusti-september. Mejeriets produkter är lite dyrare än vanlig mjölk. En liter kostar cirka 12,50.

– Vi har ju märkt att intresset är väldigt stort, människor är väldigt medvetna och har börjat engagera sig i böndernas situation, säger hon.

Mejeriet strävar efter att förbättra böndernas villkor och man betalar cirka femtio procent mer än vad bönderna vanligtvis får betalt. Malin Jakobsson berättar att hon tror folk är villiga att betala när de vet att det går direkt till bonden.

– Det är ju jättetråkigt när folk känner att de inte går att bedriva jordbruk. Vi kan ju inte hjälpa alla men vi kan hjälpa några i det område vi har, säger hon.