Färre schlagerröster – ras för Radiohjälpen

Melodifestivalen tappar tittare. Färre röstar också. Insamlingen till Radiohjälpen har minskat med nästan en halv miljon kronor jämfört med 2013. - Om det fortsätter blir det färre hjälpprojekt, säger generalsekreterare Per Byman.

ANNONS
|

Efter premiären i Malmö tappade SVT:s schlagerfest närmare 400000 tittare när deltävlingen sändes från Linköping. I Göteborg stannade raset. Årets upplaga har fått hård kritik bland annat för dåligt manus och svaga låtar. Presschef, Anna Wilborg, håller inte med om att tittarna flyr.

- Vi har aldrig haft så bra siffror i samband med ett OS-år, hävdar hon.

Att röstningen i lördags var den lägsta sedan 2002 tror Anna Wilborg beror på att startfältet saknade stora favoriter. Någon alternativ plan finns inte för de återstående tävlingarna.

- Nej, vi ändrar inget under ett brinnande programmakeri, säger hon.

För Radiohjälpen har den första halvan av musikfesten hittills inneburit en besvikelse. Jämfört med förra året har insamlingen minskat med 20 procent.

ANNONS

- Det är tråkigt. Om det håller i sig slår det mot vår verksamhet eftersom Melodifestivalen är en av våra viktigaste inkomstkällor, säger Per Byman.

Enligt generalsekreteraren går hälften av schlagerpengarna till insatser för vuxna med funktionsnedsättningar.

Är du orolig?

- Nej, det återstår tre tävlingar med finalen som höjdpunkt. Från den kommer hälften av intäkterna. Så vi kan bara hoppas på att folk inser att pengarna till Radiohjälpen är viktiga och röstar mer än tidigare.

Antalet tittare i år: deltävling 1 (Malmö), 3405000, deltävling 2 (Linköping), 3070000, deltävling 3 (Göteborg), 3020000.

Hittills i år: 9495000, 2013 (tre första deltävlingarna): 10828000

Antal röster och intäkter till Radiohjälpen: deltävling 1, 415 421, 782213 kronor, deltävling 2, 342567, 662513 kronor, deltävling 3 258030, 447829 kronor. Totalt 1,9 miljoner kronor, 2013 (tre första deltävlingarna): 2,4 miljoner.

Förra året: gav röstningen totalt 7,4 miljoner till Radiohjälpen.

Vid röstningen via samtal och sms kostar det dyrare numret 9,90 kronor, varav 8,90 går till Radiohjälpen.

ANNONS