Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Wiveca Ström: Flera frågetecken kring Uddevallas samverkan med Kinas järnvägsbolag

Än en gång väljer Bohusläningen att lyfta fram en politisk process, där det med en välvillig tolkning gick lite för fort och där de inblandade kanske bländades en aning av tanken på att utveckla staden tillsammans med förmodat kunniga personer från en mycket större spelare.

Det här är en analyserande text. Slutsatserna är skribentens egna.

Vid ett tvådagarsbesök av ett ledande företag från Kina väljer Uddevalla kommuns två högsta ansvariga politiker att underteckna ett så kallat Memorandum of understanding, som ofta översätts med samförståndsavtal. Syftet är att informera och utbilda varandra. Uddevalla vill lära sig mer om järnvägsutveckling, och berättar i gengäld för gästerna om både infrastruktur och hamnens utveckling. Företaget från Kina vill lära sig mer om hur den svenska affärsmarknaden fungerar inför framtiden.

LÄS MER: Uddevallas avsiktsförklaring med Kinas järnvägsbolag sågas av experten

Det kan låta tämligen harmlöst och så vill också kommunpolitikerna framställa handlingen. Att utbyta information och kunskap är i sig vällovligt, kunskap är den enda börda som inte väger något, men ibland kan det vara på sin plats att stanna till och ta en extra funderare.

Gör man det kan man upptäcka att det finns en djupare sida av saken. Eller snarare två.

Den sannolikt allvarligaste delen i det hela är att det enligt experten på kommunalrätt kan anses som ett avtal med en främmande makt eftersom företaget ägs helt av kinesiska staten.

Det betyder att politikerna är inne och tassar på bra mycket större frågor än vad som ryms inom kommungränsen för Uddevalla. Vi talar om verksamhet som kan påverka Sverige som land, alltså infrastruktur. Kinesiska statens bolag har ju lovat att hitta bästa lösningen för en underjordisk järnvägsstation i centrala Uddevalla. Det har bolagets ordförande och Uddevallas ledande politiker tagit i hand på. Dessutom hoppas lokalpolitikerna på utländsk expertis med ett dubbelspår till Oslo. Frågan blir då vad norrmännen tycker om det.

LÄS MER: Hamn, handel och hotell – omstridda kinesiska projekten som lockat svenska kommuner

”Det är tveksamt om det inom kommunen finns kompetens, det är i stället en fråga för staten och en fråga om rikets säkerhet”, säger professor Olle Lundin i Bohusläningens granskning.

Dessutom har de båda politikerna valt att åsidosätta de spelregler som alla folkvalda bör hålla högt, nämligen de demokratiska. I dem ingår till exempel att informera, upprätta handlingar och skaffa underlag för så bra beslut som möjligt, men också att dokumentera de beslut man fattar för att demokratins grund, alltså folket, ska kunna veta vad deras förtroendevalda gör å folkets räkning.

Det har man inte gjort i det här fallet. Man har inte heller fattat ett formellt beslut.

”Det här är ett ärende av så principiell karaktär att beslutet ska tas i kommunfullmäktige som kan diskutera vad det betyder för kommunen att ingå avtalet”, säger professor Olle Lundin.

Men det hände alltså inte. Därför vet inte invånarna i Uddevalla något alls om vad det påskrivna papperet kan betyda för dem, varken nu eller i framtiden. I själva avtalet anges att det inte handlar om några ekonomiska förpliktelser, men vad händer den dagen projekt ska börja diskuteras mer i detalj eller till och med förverkligas. Vem äger då frågan? De två år som samförståndet ska gälla är på ett sätt en kort tid, på ett annat vis ganska lång. En driftig entreprenör kan hinna rätt mycket på de månaderna, det går lätt att hitta exempel på det genom historien.

Och då gäller det att kommunens politiska ledning håller tungan rätt i mun.