Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Penny Parnevik är en influencer som samarbetar med Sparks Generation för att ge barn och ungdomar en meningsfull och rolig fritid. Bild: bild: Sparks generation

Hjälper unga att hitta gnistan – med bågskytte

Sparks generation är en digital kanal som lanserades i början på april. Målgruppen är barn och ungdomar mellan tio och femton år som vill hitta sin "spark", sin gnista, och göra nya saker i sociala sammanhang. På söndag kan man prova på bågskytte i Uddevalla.

Grundaren Alexandra Krook har gjort omfattande kartläggningar och efterforskningar om vad unga människor gör på sin fritid. Hon kom fram till att så många som 23% inte har någon fritidsaktivitet som leds av en vuxen. Därför startade hon Sparks Generation.

— Vi är en digital plattform som riktar sig till ungdomar 10-15år. Vi samarbetar med influencers, tex Penny Parnevik. Hon testar olika aktiviteter och lägger ut en film på Sparks Generation YouTube-kanal, berättar Helen Iwefors som är föreningens presskontakt.

Många ungdomar inte vet vad det finns för utbud av aktiviteter i sitt område och tycker det är jobbigt att söka upp nya sammanhang själva. Sparks Generation kan hjälpa till att riva ner det hindret genom att ordna prova på aktiviteter.

— Vi har en väldigt bra gemenskap i bågskyttesporten och det vore trevligt att få in lite fler medlemmar. Det krävs disciplin och koncentration och man får möjlighet att lära sig det också säger Marco Petralia från Uddevalla Bågskytteförening.

Målet är att ungdomarna ska våga ta steget och testa. Barn och ungdomar som engagerar sig i föreningslivet har större möjligheter att bli mer välmående och ansvarsfulla vuxna. Barn som har en aktiv fritid får också bättre resultat i skolan.