Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

De kommande tio åren kommer danska SDK att styra över handelsterminalen i Lysekil. Bild: Lasse Edwartz

Danska bolaget lämnar ut miljonavtalet för Lysekils hamn

2,75 miljoner kronor. Det är den årliga avgiften det danska bolaget SDK betalar för att arrendera handelsterminalen vid Lysekils hamn. Men år ett och två får man en rabatt på 250 000 kronor.

I slutet av juli skrev Lysekils hamn ett avtal med SDK shipping som innebar att det danska bolaget fick arrendera handelsterminalen i hamnen de kommande tio åren. Men avtalet hemligstämplades, varför prislappen förblev oklar.

– Vi är nöjda med avtalet. Jag vill inte gå in på pengar, för du kan inte relatera till om det är bra eller dåligt. Det ska inte bara vara fokus på avtalet, sa Dan Ericsson, vd för Lysekils hamn, då.

Nu lämnar SDK shipping ut prislappen på avtalet, något som P4 Väst var först att berätta. Och avtalet är i linje med det förslag som lämnades till kommunfullmäktige i februari. Årsavgiften landar på 2,75 miljoner kronor per år, med en nedsatt avgift om 250 000 kronor under de två första åren.

– Vi har ju ingått avtalet, så vi tycker att avtalet är ett bra avtal. Det är bra för driften och långsiktigheten i Lysekil, säger Mattias Bernestål, business manager för SDK:s verksamhet i Lysekil.

Täcker inte utgifterna för SDK

Bernestål säger, precis som Dan Ericsson sa i slutet av juli, att hamnen är i stort behov av investeringar. Men avgiftsrabatten kommer inte att täcka för de utgifter SDK räknar med.

– Absolut inte. Investeringarna kommer vara betydligt större, och har redan varit större, än vad rabatten ger på de här två åren. Men det är en liten hjälp i alla fall.

Hur ser ni på framtiden för hamnen?

– Vi kommer att växa. Det är mycket det vi tror på och därför vi går in på ett såpass långt avtal. Vi är säkra på att Lysekil är en bra hamn att satsa på.

Lysekils hamns vd, Dan Ericsson, sa till Bohusläningen i början av augusti att avtalet ger möjlighet till långsiktighet i hamnen. Han menade också att kommunen har fortsatt kontroll över hamnens infrastruktur.

– Handelshamnen kommer att få en tydlig ägare som är villig att investera. Marknaden eftersträvar tydlighet och långsiktighet, sa han.

Frågan har tagits upp flera gånger

Lysekils kommunchef Leif Schöndell lade fram förslaget som ligger till grund för avtalet till kommunfullmäktige i februari. Enligt avtalet skulle Lysekils hamn inte längre driva handelshamnen och stuveriet.

Frågan har tagits upp flera gånger under årets lopp. I september 2017 presenterade kommunens tidigare ekonomichef en utredning om den ekonomiska situationen för hamnen. Tre alternativ fördes fram: fortsatt drift i kommunal regi, utveckling av verksamheten samt en privatisering. Man landade då i att privatisera hamnen.