Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Delar av Lysekils hamn kan komma att privatiseras. Det förslag som tagits fram gäller bland annat Grötö rev där en hel del gods lossas och lastas. Bild: Lasse Edwartz
Delar av Lysekils hamn kan komma att privatiseras. Det förslag som tagits fram gäller bland annat Grötö rev där en hel del gods lossas och lastas. Bild: Lasse Edwartz

Delar av Lysekils hamn kan privatiseras

Ett antal magasin, Grötö rev och övrig verksamhet som har med handelshamnen att göra kan komma att arrenderas ut. Ett sådant förslag ska kommunfullmäktige i Lysekil nu ska ta ställning till.

Delar av hamnen i Lysekil kan komma att privatiseras. På förslag ligger att SDK Shipping ska få möjlighet att bedriva en internationell hamn, kryssningsanlöp och stuveriverksamhet.

– Det har gjorts en utredning om detta och ett förslag till beslut har tagits fram, säger Jan-Olof Johansson (S), kommunalråd i Lysekils kommun. Det som händer nu är att förslaget ska vidare till fullmäktige som tar det formella beslutet att göra den här förändringen.

Arrenderas ut

Det är kommunchefen Leif Schöndell som tagit fram förslaget. förslaget innebär i korthet att Lysekils Hamn AB tecknar ett avtal på tio år med SDK Shipping när det gäller att hyra ut en del av ytorna i området. Arrendeavgiften sätts till 2, 75 miljoner per år. De första två åren är avgiften nedsatt till 250 000 kronor. Upplägget innebär att hamnbolaget i fortsättningen inte ska fortsätta att driva handelshamnen och stuveriet.

Det är fortfarande så att det kommunala hamnbolaget ska sköta en del av området i hamnen.

– Det kommunala bolaget ska bland annat ansvara för den kaj där kustbevakningen håller till och det område där det kommer att ligga ett forskningsfartyg.

Just nu håller Sveriges lantbruksuniversitetet på att färdigställa bygget av forskningsfartyget Svea som får hemmahamn vid Gullmarskajen i Lysekil. Enligt Johansson ska det kommunala hamnbolaget också ha hand om bland annat fiskhamnskajen och Anderssons kaj.

I dagsläget är det oklart vad som händer med den personal som jobbar i hamnen.

– Det är något som vi ska ta upp till diskussion vid ett senare tillfälle, svarar Jan-Olof Johansson.

För lång tid

Det blir troligen så att en större delen av personalen får följa med till det privata företag som ska driva verksamheten. Och att resten av personalen blir kvar i det kommunala hamnbolaget.

Oppositionsrådet Ronald Rombrant (Lp) har följande kommentar att ge.

– Vi är nöjda över att förslaget har tagits fram. Men det är ändå så att vi har några kritiska synpunkter. Vi tycker att utredningen om hamnen tagit för lång tid. Dessutom vill vi se ett bättre underlag när det gäller arrendeavtal och hyresavtal så att det inte uppstår några problem.

Lysekils Stadshus AB, som är moderbolag för de kommunala bolagen i Lysekil, tog initiativ till att utreda hamnen framtid i början av 2016.