Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

Elfärjan Tellus genomgår sista testerna i Lysekil

Hon har testats med 600 ton lastbilar. Nu är laddhybridfärjan Tellus på plats i Lysekil och genomgår de sista testerna. Elfte juni ska hon döpas och i sommar trafikerar hon Gullmarsleden mellan Lysekil och Uddevalla.

Gul och hundra meter lång. Det är svårt att dölja den nya laddhybridfärjan Tellus där den ligger i hamn i Lysekil. Till sommaren ska färjan börja trafikera Gullmarsleden mellan Lysekil och Uddevalla. Men än så länge testas den fortfarande.

– Fartyget tar 80 bilar och 297 passagerare. Tillsammans med Saturnus och Neptunus är hon störst bland vägfärjorna i Sverige, säger Ingrid Jarnryd, kommunikationschef på Trafikverkets färjerederi.

"Hon är stark som en blåval", säger Ingrid Jarnryd, kommunikationschef på Trafikverkets färjerederi, om Tellus.. Bild: Truls Persson

Färjan kan antingen drivas med energi från batterier eller med miljöbränsle. Laddstationer kommer att sättas upp först efter att Tellus tagits i drift, varför hon kommer drivas på bränsle snarare än elektricitet inledningsvis.

– Just nu pågår tester, finjusteringar och intrimningar så att hon ska vara helt färdig till dopdagen den elfte juni i Göteborg, säger Jarnryd.

65 kilometer elkabel ombord

Ett av testen som genomfördes innebar att färjan packades med lastbilar till en vikt av 600 ton. Sedan åkte hon över Gullmarsfjorden.

– Det var ett test hon klarade utan bekymmer.

Driftsystemet innebär också att färjan är byggd på ett annat sätt än de vanliga, och innehåller betydligt med elkomponenter än vad som är brukligt.

– Driften innebär en utformning som inte liknar någon annan vägfärja i Sverige. Lägger vi ut all elkabel som finns ombord motsvarar det färdsträckan mellan Göteborg och Borås, det vill säga 65 kilometer. Det är ungefär dubbelt så mycket som ledningarna i en konventionell vägfärja av samma storlek, säger Ingrid Jarnryd.