Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/7

Plusmärkt innehåll – synligt bara för dig som är kund

Ett ljus i mörkret för forskningen om havsmiljön

Samtidigt som Greta Thunberg skäller ut världsledarna i New York för att inte ta ansvar för klimatet uppmärksammades fartyget Svea i Lysekil, vars mål är att faktiskt ta reda på vad det är som händer i våra hav. Fiskbestånd, havsmiljö och inte minst klimatförändringar – allt ska mätas och analyseras. Med Svea öppnas nu helt nya möjligheter för forskningen.

Namngivningsdagen av forskningsfartyget Svea ligger helt rätt i tiden. Ingen har väl missat det pågående klimatmötet i FN, där Greta Thunberg i dagarna har hållit uppmärksammade framträdanden. På onsdagen släppte dessutom FN:s klimatpanel IPCC en ny rapport om klimatförändringarna.

– Tajmingen för att namnge Svea är väldigt bra. Vi har länge försökt att få hit det här forskningsfartyget, och nu ligger hon till slut i Lysekil, sa Rolf Brennerfelt, som var moderator vid det seminarium som inledde dagen i Lysekil.

Inför bland andra kronprinsessan Victoria hölls en rad presentationer i Societetshuset Oscars om Sveas betydelse för forskningen om havet, fisket och i förlängningen klimatförändringarna.

LÄS MER: Kronprinsessan fick guidad tur efter Sveas namngivning

Lämnat analog värld

Svea är minst sagt efterlängtad av forskningen – företrädaren Argos togs ur bruk redan 2011 och sedan dess har Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och SMHI hyrt in sig på finska och danska fartyg. Det blev i längden en alldeles för dyr lösning vilket gjorde att regeringen beslutade att investera i ett nytt fartyg. I första hand är det SLU och SMHI som kommer att använda fartyget för att bedriva sin koordinerade forskning, men det kommer även att hyras ut för andra forskningsprojekt.

Det har hänt lite sedan Sverige fick sitt första forskningsfartyg, Skagerrak I, konstaterade forskningsassistent Barbara Bland från SLU. Storleksmässigt var det ungefär hälften så stort som Svea, och kostnaden på 110 000 kronor skulle inte ha räckt länge i dag – Svea har kostat närmare 450 miljoner. Och bara jämfört med företrädaren Argos har det hänt väldigt mycket.

– Vi har lämnat den analoga världen och gått in i den digitala. Det hjälper oss väldigt mycket då det håller ordning på vilka prover vi ska ta. Dessutom har vi tänkt mycket på arbetsmiljön. Förr byggde man båten, sedan klämde man in ett labb där det fanns plats. Svea har byggts runt verksamheten med stora och rymliga labb och bra ljus, sa Barbara Bland.

"Tar inte livet av fisken"

Sveas nya teknik innebär bland annat att man kan gå mycket närmare kusten för att mäta på grundare vatten. Det är möjligt genom att fartyget är utrustat även för att se åt sidan i stället för endast rakt ner. Det går till och med att titta på individuella fiskar.

– Vi kommer till exempel ha bättre möjlighet att titta på torskbeståndet, det finns nästan ingen torsk kvar här. Och tack vare tekniken behöver vi inte ta livet av fisken för att räkna ut hur mycket som finns, sa Joakim Hjelm, chef vid havsfiskelaboratoriet i Lysekil.

Han beskriver Svea som forskningens nya kristallkula som gör det möjligt att se framåt i tiden när det gäller saker som fiskbestånd, habitat och klimat.

– Och tyvärr, om man nu kan säga så, är fartyget lite av ett pr-trick för att sprida kunskap på ett bättre sätt till andra, sa han.

Eller som Lars Arneborg, enhetschef på SMHI, uttryckte det:

– Svea är som en ficklampa i ett mörkt rum. Det är viktigt att vi utnyttjar fartyget till att visa och utbilda allmänheten.

LÄS MER: Kungens intresse för Uddevalla hamn väcker stolthet

Siffror som sammanfattar Svea

27 månader att bygga.

50 projektgruppsmöten.

20 designmöten.

12 000 projekttimmar.

200 huvudritningar (antalet detaljritningar är oräkneliga).

16 000 kontrolltimmar.

100-tals lastbilar.

1 150 ton stål har gått åt.

1 200 ton utrustning finns ombord.

60 ton flytande durk.

100 ton i framdrivning (propellrar med mera).

200 kilometer kabel är draget inuti fartyget.