Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Forskningsfartyget Svea fick tekniska problem några timmar efter avgång.

Forskningsfartyget Svea bogseras till varv efter haveri ute till havs

På torsdag kväll inledde forskningsfartyget Svea sin färd från varvet Vigo i Spanien för att ta sig till Lysekil. Men ett tekniskt fel stoppade fartyget efter några timmar. Nu bogseras Svea tillbaka till varvet.

– Vi vet inte riktigt vad som hänt, säger Johan Thorburn, kommunikatör på fartygsenheten på Sveriges Lantbruksuniveristet (SLU).

I ett pressmeddelande från SLU står att det inträffade ett tekniskt fel på fartygets framdrivningssystem några timmar efter avgång på torsdag kväll. Det ska, enligt Johan Thorburn, plötsligt har börjat ryka från fartygets motorrum. Felet kan ha något att göra med de tre generatorer som finns ombord.

Stoppade ute till havs

Detta ledde till att fartyget var tvungen att stoppa ute till havs. Det lär ha varit viss dramatik på fartyget men det var aldrig någon fara för säkerheten, enligt Thorburn.

– Leverantören uppmanade oss att inte försöka starta motorerna igen utan vänta på bogserbåt, säger han.

Just nu håller Svea på att bogseras tillbaka till Armonavarvet i Vigo där det ska göras en noggrann analys av vad som orsakade motorproblemen ute till havs bara några timmar efter avgång. Svea väntas till Vigo i kväll.

– Jag kan i nuläget inte svara på hur lång tid undersökningen kommer att ta eller när fartyget kommer till hemmahamnen i Lysekil.

Kostar 445 miljoner

Fartyget Svea har kostat 445 miljoner kronor att bygga och SLU har lånat pengar av Riksgälden för att kunna genomföra projektet. Bygget av Svea har pågått i två år. Den årliga kostnaden när det gäller driften beräknas till 55 miljoner kronor och kostnaden ska täckas av hyresintäkter och av statsanslag.

I onsdags tog företrädare från SLU formellt över fartyget från Armonavarvet. Svea är konstruerat för i stort sett alla typer av maritim forskning och miljöövervakning och kommer till en början att användas av SMHI och SLU. Den information som ska samlas in ska användas bland annat till internationell havs- och klimatforskning och som vetenskapligt underlag för beslut om fiskekvoter.