Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Dan Ericsson, ny vd i Lysekils hamn, anser att optionsavtalet med vågkraftstillverkaren Seabased lägger en död hand över nuvarande verksamhet.

"Hamnen behöver tillgång till sina egna ytor"

Det finns möjlighet för hamnen i Lysekil att utvecklas. Det menar Dan Ericsson som tog över jobbet som vd i bolaget för ett par månader sedan. – Hamnen kommer inte att finnas kvar om några år om vi inte får tillgång till de ytor som redan finns i hamnområdet, säger han.

 

 

I dag är det SDK Shipping som hanterar byggvaror för Byggmax räkning i hamnen i Lysekil som står för större delen av verksamheten. Andra viktiga kunder är Thunbolaget som exporterar sågat virke, export av granitblock från Bohuslän och ett företag som hanterar kalk till pappersindustrin.

En nyhet är hanteringen av virke som lastas i containers i Lysekil och sedan transporteras vidare för export till bland annat USA.

– Hantering av produkter som förvaras i magasin nära kajen där det finns skydd för väder och vind är vår styrka. Det finns fler företag som säljer byggvaror som skulle kunna vara intresserade av att använda hamnen i Lysekil. Det är inom det här området som vi har möjlighet att expandera. Det är viktigt att kunna öka volymen av gods som hanteras i hamnen. Lossning av räls och några kryssningsanlöp varje år har inte lika stor betydelse för hamnens verksamhet men innebär givetvis att vi tjänar lite extra pengar.

Ett stort problem för hamnen i Lysekil är att det kommunala bolaget inte kan använda de ytor som finns i hamnområdet. Enligt Dan Ericsson stoppar kommunens optionsavtal för bygge av en fabrik med vågkraftstillverkaren Seabased utvecklingen i hamnen. Avtalet skrev under redan 2013 och har nyligen förlängts till den sista mars nästa år. Han tycker också det är viktigt att slå vakt om Lysekilsbanan för framtida godstransporter på järnväg.

– Optionsavtalet lägger en död hand över utvecklingen i hamnen, säger Dan Ericsson. För ett par år sedan kom Byggmax med en förfrågan om att få transportera fler varor via hamnen i Lysekil men vi tvingades säga nej på grund av brist på mark för nya magasin. Det innebar att Byggmax gjorde satsningen i Gävle och att vi gick miste om ett 30-tal fartygsanlöp varje år.

Dan Ericsson har tidigare arbetet på olika positioner i företaget DFDS i Sverige. Under ett antal år var han vd för bolaget. I slutet av 2009 fick i uppdrag att ringa hamnens förre vd Tor Carlsen och berätta att Lys-Line som transporterat papper till Irland och Spanien på uppdrag av Stora Enso valt att transportera godset från en annan hamn på ett nytt sätt.

– Det var ett tungt beslut att ge, säger Dan Ericsson.