Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Lysekils hamn ska drivas av ett danskt företag under de kommande tio åren. Bild: Lasse Edwartz

Hemligt avtal bakom övertagande av Lysekils hamn

Ett danskt företag tar över Lysekils hamns handelsterminal de kommande tio åren. Men prislappen är belagd med sekretess.

I mars tog kommunfullmäktige beslut om att privatisera Lysekils hamn. Nu har avtalet skrivits på. Det danska företaget SDK shipping arrenderar handelsterminalen under de kommande tio åren, något P4 väst var först att rapportera om.

– Handelshamnen kommer att få en tydlig ägare som är villig att investera. Marknaden eftersträvar tydlighet och långsiktighet, säger Dan Ericsson, vd för Lysekils hamn.

Ericsson betonar att kommunen fortsatt kommer ha kontroll över hamnen och att avtalet med SDK shipping är ett arrendeavtal.

– Det här är det vanligaste sättet att bedriva hamnverksamhet på i Europa. Göteborg och Gävle är bra exempel på det, säger han.

Avtalet belagt med sekretess

Men hur mycket pengar avtalet är värt är belagt med sekretess. Och på frågan om hur mycket pengar kommunen kan få tack vare att SDK shipping tar över driften av hamnen, svarar Ericsson att han inte vill prata om prislappen.

– Vi är nöjda med avtalet. Jag vill inte gå in på pengar, för du kan inte relatera till om det är bra eller dåligt. Det ska inte bara vara fokus på avtalet, säger Dan Ericsson, vd för Lysekils hamn.

Vad hade varit ett dåligt avtal då?

– Det är ett bra avtal. De tar över driften och säkrar arbetstillfällen. Men vi har kvar verksamhet. Vi ska vara en del av det maritima Lysekil som politiken vill ha, säger Dan Ericsson.

Förslag lades fram i februari

Redan i februari lade Lysekils kommunchef Leif Schöndell fram ett förslag till kommunfullmäktige. Förslaget gick ut på hamnen skriver kontrakt med SDK shipping över tio år. Enligt avtalet skulle Lysekils hamn inte längre driva handelshamnen och stuveriet.

I förslaget låg arrendeavgiften på 2,75 miljoner kronor per år – med en nedsatt avgift om 250 000 kronor de två första åren. Eftersom avtalet sekretessbelagts är det oklart om det är samma avgift som hamnen och SDK shipping kommit överens om.

Frågan har tagits upp flera gången under årens lopp. I september 2017 presenterade kommunens tidigare ekonomichef en utredning om den ekonomiska situationen för handelshamnen. Tre alternativ fördes fram: fortsatt drift i kommunens regi, utveckling av verksamheten samt en privatisering.