Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Gunde Svan har huvudrollen i Preems reklamfilmer om biobränsle. Bild: Fredrik Sandberg/TT
Gunde Svan har huvudrollen i Preems reklamfilmer om biobränsle. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Konsumentverket kritiserar Preems Gunde-reklam

Preem överdriver miljönyttan i reklamfilmer som frontas av folkkäre före detta skidstjärnan Gunde Svan. Det menar Konsumentverket som nu kritiserar filmerna.

I början av juni anmälde miljöorganisationen Greenpeace en lång rad annonser och reklamfilmer från Preem till Konsumentverket, något som Bohusläningen tidigare berättat. Sedan dess har 12 000 personer skrivit på Greenpeace anmälan, enligt organisationen.

LÄS MER: Greenpeace anmäler Preemraff-annonsering

Nu kritiserar Konsumentverket sju reklamfilmer från oljebolaget, varav sex stycken frontas av förre skidstjärnan Gunde Svan, vilket Dagens Nyheter var först att rapportera om. Reklamfilmerna handlar om att Preem använder sig av restprodukter från skogen i sina drivmedel.

Men Konsumentverket menar att eftersom biprodukterna enbart är en tillsats i Preems bensin och diesel är reklamfilmen missvisande.

”Reklamfilmen ger, enligt Konsumentverkets bedömning, genomsnittskonsumenten ett helhetsintryck av att Preem Evolution diesel och bensin endast består av förnybart innehåll och utgör därmed ett vagt miljöpåstående”, står det i beslutet enligt tidningen.

Preems presschef, Dani Backteg, säger till Bohusläningen att bolaget tittar på Konsumentverkets kritik och fokuserar i nuläget på att avgöra hur man ska svara på kritiken. Han tycker också att bolaget varit noggranna i utformningen av reklamfilmerna.

– Syftet har ju självklart aldrig varit att vilseleda, snarare att informera om de satsningar i gör på produktion av förnybara drivmedel, där vi vet att vi är det enda drivmedelsbolaget som jobbar med restprodukter från svensk skog, säger han.

Tittar ni på om ni behöver förändra sättet ni gör reklamfilmer i framtiden?

– Den här typen av händelser eller återkopplingar gör alltid att man stannar upp och tittar på det. Vi tycker att vi har varit noggranna, men å andra sidan är det viktigt att vara lyhörd mot vad myndigheter säger, säger Dani Backteg.

I ett pressmeddelande säger Greenpeaces talesperson i reklam- och marknadsrelaterade frågor, Skaftöbördige Gustav Martner, att kritiken var väntad.

– Vi hade dock velat se ännu kraftigare åtgärder från Konsumentverket med krav på ett omedelbart stopp för Preems greenwashing. Såvitt vi kan se ligger Preems vilseledande enheter fortfarande ute på nätet och ställer till med skada på marknaden för de seriösa bolag som erbjuder miljömässigt vettiga alternativ till fossila bränslen, säger han i pressmeddelandet.

Konsumentverket skriver i beslutet att den genomsnittlige konsumenten kan ledas att tro att Preems produkter är bättre för miljön än de egentligen är. Men Gunde Svan, som alltså har huvudrollen i reklamfilmerna, försvarar i en intervju med Dagens Nyheter sin medverkan i filmerna.

– Jag har resonerat som så, i och med att jag själv bor på landsbygden, att vi måste ställa om, men jag är inte så naiv att jag tror att det går på en natt utan vi måste börja någonstans. Vi måste försöka göra det vi kan för att börja, och det fort, säger han.