Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Kronprinsessan Victoria kommer till Lysekil den 25 september. Bild: Andreas Olsson

Kronprinsessan döper forskningsfartyget Svea i Lysekil

Sedan en tid är Lysekil hemmahamn för nya forskningsfartyget Svea. Nu är det klart att fartyget ska döpas den 25 september under högtidliga och glansfulla former av kronprinsessan Victoria. Det kan bli så att spanskt bubbel kommer att användas vid dopet i stället för champagne.

– Kronprinsessan har hela tiden varit vårt förstahandsalternativ för dopet säger Johan Thorburn, kommunikatör vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).

Det var länge osäkert vem som skulle döpa forskningsfartyget Svea. Men i slutet av augusti kom beskedet från kungahuset att Victoria hade möjlighet att komma till Lysekil för att döpa fartyget. Nämnas bör att pappa kung Carl XVI Gustaf besöker Uddevalla och Strömstad samma dag i samband med föreningen Nordens 100-årsjubileum. Däremot har kungen inte någon möjlighet att besöka Lysekil för att titta närmare på forskningsfartyget Svea.

Inbjudna gäster

– Det händer en hel del den 25 september, säger Johan Thorburn. En del av kajen kommer att reserveras för speciellt inbjudna gäster från bland annat Sveriges lantbruksuniversitet och SMHI. Det dyker också upp ett antal generaldirektörer och företrädare för regionen och kommunen den här dagen.

Själva dopceremonin som också kan följas av allmänheten kommer att ske mellan klockan 13.30 och 14.15. I nuläget är det oklart om champagne kommer att användas vid dopet. I stället kan det bli så att det spanska bubblet Cava används.

Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) funderar på att använda spanskt bubbel i stället för champagne när forskningsfartyget Svea ska döpas. Bild: Åserud, Lise

– Orsaken till detta är att fartyget har byggts i Spanien men vi har inte bestäm oss för hur vi ska göra ännu, säger Johan Thorburn.

Ska samla in data

Forskningsfartyget Svea ägs av Sveriges lantbruksuniversitet och satsningen har gjorts för att forskare ska kunna samla in data om fisk och havsmiljön i svenska farvatten. Fartyget är byggt vid Armonvarvet Vigo i Spanien. Fartyget har kostat 445 miljoner kronor att bygga och den årliga kostnaden för drift, ränta och avbetalningar beräknas bli 55 miljoner.

LÄS MER: Svea – blå dam i forskningens tjänst om klimatfrågorna

Just nu befinner sig Svea i Bergen i Norge där det finns speciell utrustning för att mäta bullret från fartyget. Senare under veckan efter det att bullermätningarna beger sig Svea åter tillbaka till Sverige.