Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Neptunus drabbades av omfattande skador efter olyckan i Landskrona. Bild: Johan Nilsson/TT

Nödsystem räddade Lysekilsfärjan från att sjunka

Lysekilsfärjan skulle genomgå underhåll. I stället fick torrdockan slagsida och Neptunus drabbades av omfattande skador. Nödsystemen fungerade dock, annars hade färjan riskerat att sjunka.

För en vecka sedan fick en flytdocka i Landskrona slagsida. Ombord fanns vägfärjan Neptunus som vanligtvis trafikerar Gullmarsleden, mellan Lysekil och Uddevalla. Enligt Trafikverket spårades orsaken till ett strömavbrott som ledde till att pumparna i flytdockan slutat fungera.

Något som dockans ägare, Oresund drydocks, säger att det är för tidigt att uttala sig om, rapporterar tidningen Helsingborgs Dagblad.

– Vi har inte till hundra procent klarlagt orsaken till slagsidan, säger Jonas Hansson, koncern-vd för Oresund heavy industries till tidningen.

– När slagsidan uppmärksammades försökte man häva den. I samband med det brast landanslutningen på grund av för stor slagsida. Då tappade man all kraft och slagsidan förvärrades.

"Kunde ha sjunkit på plats"

Neptunus är för stor för att underhållas på varvet i Lysekil, och hamnade därför i Landskrona för att genomföra det planerade underhållet. Trafikverket konstaterade efter olyckan att färjan drabbats av omfattande skador, bland annat på propellrar och elektronisk utrustning.

Trafikverket, försäkringsbolag och Oresund drydocks undersöker nu omfattningen av skadorna. Neptunus ligger kvar i Landskrona för reparation.

– Vi har nödsystem och annat som fungerade som de skulle, hade de inte gjort det kunde den ha sjunkit på plats, säger Jonas Hansson till tidningen.