Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
– Satsningen i Ghana går över förväntan, säger Mats Leijon, vd på Seabased Industry.

Nu är vågkraftverken på plats i Ghana

Nu har satsningen på en större vågkraftpark utanför Ghana i västra Afrika tagit fart. Under helgen har tre vågkraftverk placerats i havet utanför en stad som heter Ada. Det kan bli så att den här parken börjar leverera el ut på nätet först av alla parker.

– Just nu pågår en kamp vilken vågkraftspark som ska bli först när det gäller att leverera ström till konsumenterna, säger Mats Leijon, VD på Seabased Industriy i Lysekil. I helgen har tre vågkraftverk placerats på havets botten. De närmaste dagarna ska ytterligare tre vågkraftverk placeras på havsbotten. Satsningen i Ghana går över förväntan.

Det som ska göras när alla vågkraftverk är på plats på 16 meters djup är att de ska kopplas ihop och att en ledning saka dras in till land. Om allt går som planerat ska de här vågkraftverken kunna leverera el ut på nätet inom kort.

– Det kan till och med bli så att vågkraftsparken i Ghana börjar leverera el ut på nätet snabbare än vad vågkraftsverken utanför Smögen kommer att göra, säger Mats Leijon.

Just nu pågår också arbetet med att göras klart den första etappen av vågkraftsparken utanför Smögen. Det handlar om att sätta ner närmare 40 vågkraftverk som ska tas i bruk.

Satsningen i Ghana är indelad i två etapper. Nästa etapp innebär att 350 vågkraftverk ska placeras ut på havets botten. Satsningen utanför Sotenäs är i samma storleksordning.

– Vågorna utanför Afrika innehåller betydligt mer energi än i Sverige, säger Mats Leijon. Det är i princip aldrig så att vattnet är spegelblankt.

Vågkraftverken utanför Ghana har tillverkats i fabriken i norra hamnen i Lysekil och transporterats till Ghana i containerfartyg.

– Vi hade hoppats kunna transportera vågkraftverken med båt från hamnen i Lysekil, säger Mats Leijon. Men det gick inte eftersom det inte går att lasta den typen av gods i Lysekil. I stället fick vågraftverken först transporteras till en annan hamn med lastbil för vidare transport till Afrika. Det jag kan säga är att transporterna har fungerat över förväntan.