Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Järnvägsbommarna vid rondellen i Finnsbo strax utanför Lysekil har tagits bort. Samtliga järnvägsbommar längs banan ska monteras ner. Bild: Ingvar Spetsmark
Järnvägsbommarna vid rondellen i Finnsbo strax utanför Lysekil har tagits bort. Samtliga järnvägsbommar längs banan ska monteras ner. Bild: Ingvar Spetsmark

Nu tas bommarna ned på Lysekilsbanan

I slutet av förra året beslutade Trafikverket att dra in underhållet på Lysekilsbanan. Nu har arbetet med att ta bort järnvägsbommarna vid järnvägen inletts. Bommarna vid rondellen till Finnsbo har tagits bort.

– Anledningen till varför vi gör detta är att vi vill vara tydliga mot bilisterna och visa att det inte längre går någon trafik på järnvägen, säger Jörgen Ryding, enhetschef på Utredning väst vid Trafikverket.

Det är också meningen att bommarna vid de övriga järnvägsövergångarna ska tas bort. Det kommer också att vidtas åtgärder vid obevakade järnvägsövergångar där det finns ljussignaler.

Växeln lades om

Flera åtgärder har vidtagits efter att beslutet att dra in underhållet på Lysekilsbanan fattades. Växeln vid Smedberg nära Håby lades om på ett sådant sätt att det inte längre är möjligt för de tåg som kommer på Bohusbanan att åka vidare på Lysekilsbanan.

I nuläget har Trafikverket inte tagit några beslut att ta bort de ledningar som finns längs Lysekilsbanan.

Märker ledningar

– Just nu håller vi på att åtgärda samtliga plankorsningar längs Lysekilsbanan. När detta är gjort går vi vidare och stänger av elen längs Lysekilsbanan. Anledningen till varför vi inte gjort detta beror på att saker måste tas i viss ordning, säger Christer Ahlin, enhetschef och ansvarig för underhållsfrågor på Trafikverket.

Det är också så att ledningarna längs Lysekilsbanan ska märkas med en typ av DNA-vätska i händelse av stöd.

– Detta är ett sätt att öka möjligheterna att hitta kablarna i händelse av stöld, säger Christer Ahlin.