Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Preems annons i Lysekilsposten fälls av reklamombudsmannen. (Bilden är ett montage) Bild: Lasse Edwartz, Skärmbild

Preem-annonser fälls av Reklamombudsmannen

Preem köpte ett uppslag med fyra annonser i Lysekilsposten. Nu fälls annonseringen av Reklamombudsmannen.

I samband med domstolsförhandlingarna om Preems planerade utbyggnad av raffinaderiet i Lysekil annonserade oljejätten i lokaltidningen Lysekilsposten. Över ett uppslag publicerades fyra stycken så kallade "native-annonser", annonser som syftar till att likna redaktionellt innehåll.

Annonserna publicerades i anslutning till tre andra redaktionella texter om Preem i samma tidning. En läsare reagerade på att det var lätt att blanda ihop artiklarna, och tyckte att annonsmärkningen var bristfällig och anmälde därmed tidningen till Reklamombudsmannen.

Nu fälls annonseringen, skriver branschtidningen Resumé.

LÄS MER: Preems charmoffensiv: Så arbetar bolaget för att påverka opinionen

Såväl Lysekilsposten som Preem har i svar till Tidningsutgivarna (TU) motsatt sig anklagelserna och menar att native-annonserna är tillräckligt tydligt märkta, att de följer TU:s rekommendationer och att de ligger i linje med utformningen för övriga annonser i tidningen.

Just native-annonser har en extra stor risk att vilseleda läsarna, menar dock Reklamombudsmannen. Annonsmärkningen är skriven i tunn text, och är otillräcklig.