Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vägfärjan Tellus på väg att lägga till vid Skårs färjeläge efter ett veckolångt uppehåll. Bild: Niclas Jonasson

Problem med styrning höll Tellus ur trafik

Vägfärjan Tellus är tillbaka i trafik efter ett veckolångt uppehåll. Detta efter att tekniska problem uppdagats ombord. Nu visar det sig att de elektroniska systemen inte kunde kommunicera – vilket ledde till styrproblem.

I början av förra veckan fick den nya hybridfärjan Tellus plockas ur trafik efter att tekniska problem uppstått. Då hade färjan varit i trafik i drygt två månader. Under tiden fick färjans turer trafikeras av den äldre vägfärjan Gullbritt.

Nu är Tellus tillbaka i drift, berättar Ingrid Jarnryd, kommunikationschef på Trafikverkets färjerederi.

– Det som var bekymret hade att göra med elektroniken ombord och hur de olika elektroniska systemen kommunicerar med varandra. Det kan ha att göra med styrningen, säger hon.

Två propellrar som fungerar som försäkring

Tellus är rustad med en propeller i fören och en i aktern. Det skapar en så kallad redundans, vilket innebär att det finns ett överflöd av något som kan fungera som försäkring om något går fel.

– Det gör att det finns en möjlighet att kunna köra i land även om det skulle uppstå ett fel på den ena propellern, säger Ingrid Jarnryd.

Jarnryd uppger att besättningen, när den upptäckte felet, valde att inte köra färjan mer.

– Säkerheten är det viktiga för oss, att man ska känna sig trygg och säker när man åker med färjan.

Inte ovanligt att nya färjor får uppehåll

Att nya färjor tvingas till uppehåll är inte ovanligt. Under tio år på Trafikverkets färjerederi har Ingrid Jarnryd inte upplevt något fartyg som inte råkat ut för någon barnsjukdom. Att man gjort tester innan garanterar inte heller att inga fel dyker upp när fartyget väl går i daglig trafik.

– Inkörningen innebär att man upptäcker fel. Då behöver man verkligen genomlysa det och analysera för att få en robust drift. Det hör till vanligheterna när man tar ett nytt fartyg i drift. Vi har gjort alla tester, mätningar och lastprover. Det är först när man sätter henne i trafik som den här typen av bekymmer kommer fram.

Kommunikationschefen kan i nuläget inte svara på om Tellus trafikuppehåll har lett till några kostnader för färjerederiet.

– Det skulle i så fall vara indirekta kostnader, som att Gullbritt skulle haft en annan rutt. Men jag vågar faktiskt inte spekulera i om det här innebär några kostnader för oss, säger Ingrid Jarnryd.