Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ångaren Bohuslän tvingades lägga till i Lysekil. Bild: Läsarbild
Ångaren Bohuslän tvingades lägga till i Lysekil. Bild: Läsarbild

Rök från båtmaskineri tvingade ångare att lägga till i Lysekil

Ångaren Bohuslän tvingades lägga till i Lysekil efter att rök stigit från maskineriet. Olja antände i maskinrummet – men besättningen lyckades själva släcka branden. Totalt 48 personer utrymdes och räddningstjänst larmades till platsen.

Det var strax efter klockan 12.00 på onsdagen som räddningstjänst och Sjöräddningssällskapet larmades om en båtolycka utanför Lysekil. En brand hade då utbrutit i ångaren Bohusläns maskinrum och befälhavaren hade slagit larm.

– De ska ha sett rök stiga från maskineriet men om det rör sig om en brand eller i vilken omfattning är ännu oklart. Vi har räddningstjänsten på väg tillsammans med Sjöräddningssällskapet och även en lotsbåt på väg, säger Lars Antonsson, assisterade räddningsledare på JRCC efter det initiala larmet.

Båten kunde vid 12.30-tiden lägga till vid Södra hamnen och 48 personer har utrymts. Enligt räddningstjänsten gäller det både passagerare och personal.

– Tydligen är det någon slags olja som har läckt och antänt i maskinrummet, säger Ulrik Olsson, inre befäl på räddningstjänsten vid 13.20-tiden, och fortsätter:

– Nu är det släckt och vi är nere och undersöker skadorna.

Var på väg från Kungshamn till Gullholmen

Ångaren Bohuslän ägs av Ångbåten ekonomisk förening. Bo Lindgren var föreningens representant ombord på båten under färden. Under veckan har ångaren bland annat besökt Strömstad – och på onsdagsförmiddagen lämnade den Kungshamn för vidare resa söderut.

– Vi var på väg till Gullholmen. Vid fem i tolv upptäckte vi att pumpen som förser brännarna med olja hade stoppat. Vi luftade av den och tände igen. Då låg det olja i brännarhuset och det var den som tog eld, säger Lindgren.

Besättningen lyckades själva släcka branden med hjälp av en kolsyresläckare.

– Vi fick kontroll på den relativt fort och släckte ner den. Det blev ju givetvis en brand som erfordrade släckning, men vi lyckades släcka den med handbrandsläckare så det var ingen fara.

Hur var stämningen ombord?

– När det är en brand och vi måste avbryta en resa undrar ju folk vad som händer. Men säkerheten måste gå först, säger Bo Lindgren och fortsätter:

– Kaptenen tog beslut att gå in i nödhamn och vi larmade, och när vi lade till i Lysekil stod räddningstjänsten på kajen.

Möte med befälet väntar innan vidare resa

Vid 14-tiden låg ångaren fortsatt vid kaj i Lysekil. Innan den kan resa vidare måste brandsläckarna ersättas, och Bo Lindgren säger att båten kan ligga kvar tills på torsdagen.

– Vi ligger nog kvar över natten, vi har inte diskuterat det, säger han.

– Vi kommer åka vidare när allt är på plats och allt är under kontroll. Ingenting är förstört, men det erfordrar att man sätter sig ner med befälet ombord, kaptenen och den tekniska chefen, och lägger upp en planering, fortsätter han.

På onsdagsmorgonen hade besättningen en säkerhetsövning där både däck- och maskinpersonal deltog.

– Det kändes skönt. Räddningstjänsten tyckte också att det var bra när de fick se vår dokumentation över säkerhetsövningarna, säger Bo Lindgren.

Ångaren Bohuslän är över 100 år gammal och K-märkt. Hon byggdes 1914 som flaggskepp för Marstrands Nya Ångsfartyg AB. Initialt gick hon mellan Göteborg och Kungshamn, men har även gått mellan Strömstad och norska hamnar.

Inga personskador har rapporterats i samband med händelsen.

Ångaren Bohuslän

Ångaren Bohuslän byggdes 1914 för Marstrandsbolaget och gick sedan i drygt 40 år på traden Göteborg - Lysekil - Smögen - Gravarne/Kungshamn. Hon gick sex dagar i veckan och hade torsdag som liggedag.

I 33 av åren var kapten Carl Johansson "Calle Skjorta" befälhavare. Namnet fick han eftersom han ofta stod i skjortärmarna på kommandobryggan.

Bohuslän beskrivs som Marstrandsbolagets elegantaste fartyg. Med tiden kom hon dock att konkurreras ut av broar och färjor, lastbilar och bussar och 1965 lämnades hon till upphuggning.

Hon räddades av ett gäng entusiaster som bildade Sällskapet Ångbåten och rustade upp henne under ett år.

Därefter har hon gått i sina gamla farvatten varje sommar, reguljära turer under högsommaren och beställningstrafik under försommar och höst.

Hon är västkustens sista passagerarångare och Sveriges största ångmaskindrivna fartyg i reguljär drift.

Källa: Sällskapet ångbåten, www.steamboat.se