Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/14

Sven Yrvind seglar från Hunnebo till Australien

Tiden är mogen. Sven Yrvind, 80, är redo för nästa strapats. Med sin nybyggda och förfinade segelbåt Exlex planerar han att segla till Australien. Att förra seglatsen tvingades avbrytas redan på Madeira bekymrar inte långseglaren som oförtrutet jobbat med förbättringar på båten Exlex. Nu testas den i Hunnebostrand.

– Båten är 5,8 meter, väger 650 kilo och är jättesäker, säger Sven Yrvind med en till synes outtröttlig energi.

Han skärper blicken när han får frågan om det är vettigt att ge sig ut på världshaven i en liten båt i hans ålder.

– Blir man sjuk ute på världshaven blir man antingen frisk eller så dör man. Det är inte mer att säga om det än att jag har haft tur som fått vara frisk och ännu glädjer mig åt segling.

60 års segelövningar

Nu är ju Sven Yrvind inget blåbär på havet, utan en världskänd ensamseglare som hållit på i 60 år. Bland annat har han korsat Atlanten i en ännu mindre båt, på 4,8 meter. Han har rundat Kap Horn i en 5,9 meter lång båt. Listan på prestationer skulle kunna fortsätta. Men Sven Yrvinds bravader är ganska kända - både som seglare, båtbyggare och författare till flera böcker. Han född på Brännö i Göteborgs skärgård och säger att han har kommit att älska Bohuslän.

När Yrvind i fjol skulle segla från Irland till Nya Zeeland med sin båt Exlex, fick seglatsen avbrytas på Madeira efter 40 dagar, på grund av problem med båten.

Men skam den som ger sig.

Nu är nykonstruerade och nybyggda Exlex färdig, efter ett års arbete hemma i verkstaden i Västervik, där han hamnade av bostadsekonomiska orsaker, berättar han.

Kan slå runt säkert

– Vi har provat och hon gör 2,5 knop i genomsnitt och jag är lycklig när jag seglar henne efter det gångna skruvåret, säger Sven och bjuder ner i kabyssen här vid gästbryggan i Hunnebostrand.

Exlex är väldigt tuff, konstaterar han och säger att han är nöjd med henne.

– Visst finns utrymme för förbättringar här och där. Det gör det alltid och det är därför jag testar henne här utanför Hunnebostrand. Ett rollover-test, då båten slår runt, visade positiv stabilitet till 180 grader för den 650 kilo tunga båten.

Ute på havet sover Sven fastspänd i säkerhetsbälten i den 90 cm höga och en meter breda hytten, Skulle något inträffa som göra att båten slår runt, är det ingen fara, förklarar han. Den rullar rätt igen.

Till våren bär det av och planen är att segla till Australien via Argentina i tre etapper: Först till Irland dit han drar båten på en trailer och därifrån till Porto Santo Madeira (1 200 miles som beräknas ta 25 dagar). Nästa etapp ska gå från Madeira till Mar del Plata i Argentina (5 500 miles, 115 dagar). Tredje och sista etappen är planerad att gå från Argentina till Australien (8 000 miles, 167 dagar).

Maten måste beräknas - exakt

Med en så liten båt måste mängden vatten och mat beräknas exakt och kosten består av sardiner, edamerost och müsli.

– Jag planerar att använda ett halvt kilo mat och en liter vatten per dygn.

Saknar du någonting ombord nu inför den långa seglingen?

– Ja, det skulle ju vara kul att ha med en kvinna. Men det finns inte så mycket plats i båten så hon får inte vara för lång, säger Sven Yrvind och gapskrattar åt sitt eget skämt.

Sedan visar han matematiskt hur skrovformen och de speciella små seglen fungerar optimalt.

– En liten båt kan vara säker. Gör man en grej dubbelt så stor blir den fyra gånger så stark, men utsätts för åtta gånger så stora påfrestningar, säger han och citerar en gammal italiensk matematiker.

Men hur är det med kostnaderna i ett sådant här seglingsprojekt?

– Jag har ju skrivit några böcker och är gästtalare då och då, men behöver komma lite mer på grön kvist innan avfärden till våren. Men då vill jag också säga att jag själv har minskat mina komfortkrav. Då kan enkla saker bli stora glädjekällor.

Det låter nästan profetiskt?

– Haha. Livskvalité består inte av att äga mycket, utan av att kunna glädja sig över det lilla, säger Sven Yrvind och tittar ut på de nyfikna människor som börjar samlas på bryggan.

Alla får svar på sina undringar.

Lågenergibåten

Sven ¨Yrvind kallar sin båt för en lågenergibåt. Den drivs med muskelkraft och vindkraft från fyra kvadratmeter segel. Muskelkraften behövs till en vrick-åra i aktern. "Om jag blir gammal kommer jag kanske att lägga till en elektrisk motor som ett komplement, båten har ju solpanel", säger Sven när han smidigt kliver ur den lilla båten i gästhamnen i Hunnebostrand.

Att Sven Yrvind har valt Hunnebo för sina tester beror delvis på den 50 år yngre seglarkompisen Tomas Gran som bor här, berättar han.

På lite håll ser Exlex kanske inte så imponerande ut. "Men hon är mycket säkrare på havet än stora fritidsbåtar", säger Yrvind.

Exlex är konstruerad så att det går åt en sjättedel av en normal båts energibehov, som är lika tung. Exlex går bara 2 decimeter ner under ytan och har stickcenterbord.

Nere i den 90 cm höga och en meter breda kabyssen saknas värme, kök och toalett på vanligt sätt. Här finns några navigeringsinstrument. Sven lever på sardiner, müsli, ost och vatten under seglingarna.