Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Många höga betyg till Uddevallas lunchrestauranger

Bohusläningens recensioner av lunchrestauranger har skapat viss debatt. En del läsare tycker att recensenterna är för hårda i sin bedömning. Men en sammanställning visar att de flesta restauranger fått höga betyg.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

Sedan i maj i år har Bohusläningen recenserat lunchrestauranger i Uddevalla under vinjetten Krogkollen. Konceptet är enkelt: recensenterna går efter ett antal kriterier (maten, miljön, servicen och priset) och delar sedan ut ett betyg baserat på helhetsupplevelsen. Betygsskalan är 1-5 där 1 betyder underkänd, 2 godkänd, 3 bra, 4 mycket bra, och 5 utmärkt.

Recensionerna har skapat en del reaktioner bland Bohusläningens läsare, och en relativt vanlig invändning är att recensenterna är för hårda. Men en sammanställning visar att de oftast är mer än nöjda.

Hittills har recensenterna hunnit med 13 olika restauranger, och man har visserligen delat ut både ris och ros. Men av de 13 restaurangerna så har hela sju stycken fått en fyra, det näst högsta betyget, och fyra stycken har fått en trea. Bara två ställen har fått en tvåa, som betyder godkänt.

Nytt inslag

Christian Möller, tillförordnad nyhetschef på Bohusläningen, tror att en anledning till reaktionerna är just att inslaget är nytt.

– Restaurangrecensioner har funnits i dagstidningar länge. Vår systertidning GP har exempelvis haft dem i många år. Vi har recenserat mycket annat, men inte just restauranger, och vi märker att våra läsare inte riktigt är lika vana, säger Christian Möller och fortsätter:

– Anledningen till att vi gör dem är att våra läsare visar ett stort intresse för det lokala näringslivet. Där ingår exempelvis lokala företag och butiker men också restauranger. Och om vi kan hjälpa till med att hitta en bra lunch är vi glada för det.

Vill ha samma service

Många av våra läsare tycker att vi har varit onödigt hårda i recensionerna?

– Jag tycker inte det. Vi sågar ingen i onödan. utan försöker alltid lyfta fram både något positivt och något som kan förbättras. Det slutgiltiga betyget är alltid en sammanvägning av flera aspekter och det är få ställen som har fått låga betyg, säger Christian Möller.

En annan kritik Bohusläningen har fått är att krogkollens recensenter är anonyma?

– Det är kutym i branschen att vara anonym när man recenserar restauranger. Vi vill säkerställa att vi får samma bemötande som alla andra gäster, och det finns en risk att vi inte skulle få det om personalen skulle veta vilka skribenterna är.