Modellerna måste ge plats för större tåg

När Västlänken byggs får mindre tåg ge plats. Göteborgs modelljärnvägssällskap blir av med sina lokaler och framtiden för de TV-kända tågen är oviss.

ANNONS
|

Göteborgs modelljärnvägssällskap har hållit till i samma lokaler i Bergslagsparken intill SJ:s bangård sedan 1956, men sedan ett drygt år tillbaka har föreningen varit på jakt efter nya. För när markarbeten inför byggandet av Västlänken startar kommer SJ:s gamla sporthall och det annex föreningens lokaler finns i rivas.

Ralph Milton, sammankallande i föreningens lokalgrupp, berättar att man skickat brev till alla fastighetsägare de känner till. De som ens svarat har förklarat att de kan tänka sig att hyra ut, men att de gör det på kommersiella villkor.

- Och det är för svårt för oss. Vi har inga andra intäkter än det vi får in på våra visningar.

ANNONS

Avveckling nära

Nu börjar det bli ont om tid.

- Har vi inget besked i mars nästa år måste vi börja fundera på ett avvecklingsbeslut, säger Anders Olsson.

Ralph Milton håller med och säger att utan en ny lokal handlar det sannolikt om att skänka bort, kasta eller möjlighen magasinera. Och verksamheten – ja, då försvinner den också.

Föreningen bildades 1945 och höll under några år till i Säröbanans stationshus vid Linnéplatsen. Men inför SJ:s stora utställning Tåg -62 kom man till de nuvarande lokalerna och här har timmar och åter timmar av arbete under 60 år förvandlat platsen till det den är idag.

Ordföranden Leif Johansson frågar "hur lång tid har vi?" innan han börjar guida runt: där finns den gamla stationen i Olskroken, så som den såg ut fram till 1932. Intill rullar spårvagnarna som de gjorde i området vid den tiden, gatan kantas av typiska göteborgska stadshus. Bakom varje hus finns en tanke och en historia. Varje byggnad har en arkitektur som är hämtad ur den svenska tåghistorien.

- Vi kan ställa upp tåg från 1856 till 1967, säger Leif Johansson.

Autentiskt är viktigt

Ralph Milton tar med oss in på kontoret och visar rader av pärmar fyllda med ritningar och skisser. Föreningen har samlat på sig ett stort underlag för hur stationshus längs olika järnvägslinjer såg ut. Att det är autentiskt är viktigt. I verkstaden intill håller en av medlemmarna på att bygga en ny restaurangvagn, med detaljer ned till korv och bröd på tallrikarna.

ANNONS

Anläggningen är landets största modelljärnväg. Den totala spårlängden är 380 meter. På varje meter går det 80 slipers, vilket betyder att spåret är spikat med omkring 120000 spikar på 30000 slipers. Allt är gjort för hand, hela landskapet är byggt på plats – så frågan är, går det ens att flytta?

- Montera ned går ju alltid, säger Leif Johansson.

Precis som när det gäller lokalfrågan finns det inget riktigt bra svar just nu. Först när det ena är löst kan man lägga kraft på det andra.

Den lokal föreningen har idag är på 250 kvadratmeter. Nästa får gärna vara något större. Och helst bör den ligga centralt och inte kosta mer än de omkring 40000 kronor om året föreningen betalar i hyra i dag.

Det har, som sagt, visat sig vara en svår ekvation att lösa.

Träff med kommunen

För ett par veckor sedan skrev man ett brev till ledande kommunpolitiker för att vädja om hjälp. Svar kom ganska omgående från kommunalrådet Johan Nyhus (S), som har bestämt träff med föreningen i mitten av augusti.

Han säger att eftersom föreningen blir påverkad av de infrastrukturprojekt som ska genomföras vill ha lyssna på dem och se om kommunen kan hjälpa till.

ANNONS

- Vi måste försöka hitta en lösning som blir bra. Jag kan inte hela frågan, men jag har förstått att den hyra de har i dag är väldigt låg och det kan ju vara ett problem. Men vi får försöka att hjälpa till så gott vi kan.

Göteborgs modelljärnvägssällskap – vars anläggning syns i vinjetten till TV-programmet På Spåret – bildades 1945.

Sedan 1956 finns har föreningen sina lokaler i ett annex till SJ:s gamla idrottshall intill Bergslagsbanans gamla stationshus.

Anläggningen är landets största med en total spårlängd på 380 meter. Allt är byggt på plats och landskap, byggnader, vagnar och lok speglar svenska tidsepoker från 1850-talet och framåt.

Föreningen har omkring 70 medlemmar.

ANNONS