Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Brukare öppnade inte dörren – anhöriga informerades inte på fyra dagar

När hemtjänsten skulle besök en person på Orust var det ingen som öppnade dörren. Detta hände fyra dagar i rad innan anhöriga underrättades.

– Rutinerna har inte följts. Om något sådant sker så ska vi ta till olika åtgärder. Antingen ringa polisen, anhöriga eller andra åtgärder, säger Marina Hasselgren, verksamhetschef vård och omsorg på Orust.

Det var också via anhöriga som enhetschefen informerades om händelsen. En anmälan gjordes till inspektionen för vård och omsorg, ivo, som nu avslutar ärendet.

– Det har varit en kommunikationsmiss här. Det viktigaste för oss är att alla ska känna till rutinerna. Det måste sitta i ryggmärgen, säger Hasselgren.

Senare kunde det fastställas att personen som hemtjänsten besökt var oskadd. Men Hasselgren menar att det är viktigt att uppmärksamma problem och att åtgärder måste införas.

– Det kan hända vad som helst. Personen kan ha ramlat och halkat på väg till soprummet, det vet vi inte. I detta fall har det funnits bakomliggande faktorer, att personen vid tidigare tillfällen inte öppnat, men det gör det inte okej ändå, säger hon.