Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Efter succén med rosa balar – dags för blåa

Ännu en färg på åkrarnas plastbalar ska i sommar stötta cancerforskningen.

Ifjol var det rosa ensilageplast som lyste upp den svenska landsbygden och samtidigt samlade in 400 000 kronor till bröstcancerforskningen.

Nu får den rosa färgen sällskap då Lantmännen, som ligger bakom kampanjen, även kommer att stötta Prostatacancerförbundet med blå plast.

Lantbrukaren Lars-Göran Svensson i Hedekas är en av dem som valt färgad plast. För honom är det första året.

– Klart att man vill hjälpa till. Även om vi själva inte drabbats direkt så är det ju vänner och bekanta som blivit sjuka, säger han.

När den nya plasten började säljas köpte han så mycket som det fanns - och det ska bli mer i veckan eftersom leverantören fått några återbud. Och vid sidan om att stötta cancerforskningen tycker han att det finns andra skäl att ta den färgade plasten.

– Det är vackert. Vi har några hundra blå, rosa och vita balar på något ställe. Dessutom är det praktiskt eftersom innehållet kan variera och i stället för att skriva på plasten kan olika färger markera olika innehåll.

För varje rulle rosa och blå sträckfilm som säljs bidrar Lantmännen, Trioplast och lantbrukaren tillsammans med 15 kronor till Prostatacancerförbundet eller Bröstcancerföreningarnas riksorganisation. Hittills i år har ca 14 000 rosa och blå sträckfilmsrullar sålts.

Prostatacancer drabbar cirka 10 000 män per år och under de senaste årtiondena har antalet diagnostiserade fall ökat kraftigt, enligt Prostatacancerförbundet.