Visar upp loken inför sommaren

Ett säkert vårtecken är att de gamla loken i Munkedal får ta av sig sina vintertäcken. I helgen är det dags för öppet hus på järnvägsstationen i Åtorp.

ANNONS
|

Det råder ingen tvekan om att museiföreningen vid Åtorps station är aktiv. Föreningen har genom åren vuxit i antal medlemmar, men har även byggts ut rent fysiskt.

Nyligen har själva taket till det nya lokstallet lagts på den välvda stålkonstruktion som kom på plats redan förra året.

- Det var rätt jobbigt, men det blev jättebra. Vi slipper nu lägga presenningar över loken. Det betyder att vår utrustning inte far så illa och det kräver inte lika mycket underhåll, säger Tomas Johansson, som sedan några år tillbaka varit kassör i föreningen.

Planen är att lokstallet även ska få väggar och portar, men de väntas inte komma på plats förrän till hösten som tidigast.

ANNONS

Föreningen ser nu fram emot en fartfylld sommar på spåren. Och även om tågen står i centrum, finns även maten med på ett hörn. Utanför stationshuset, som även rymmer ett café, har det byggts en pergola som målats i vit kulör.

- Där kan folk som kommer hit få lite tak över huvudet när de fikar. Det är Christer Svensson, vår byggnadsansvarige allt i allo, som gjorde designen, säger Tomas Johansson.

Förutom att snygga till loken, pågår arbetet för fullt med att restaurera slipers, alltså träbalkarna under rälsen, inför sommarsäsongen.

- De senaste åren har det varit mycket jobb med rälsen. Det kräver mycket underhåll, säger han.

På söndag är det dags för tågsläpp. Det är precis som kosläpp, fast i stället för galna kossor, desperata efter att få känna det sköna gräset under sina klövar, är det tågen som ska få kasta av sig sina presenningar.

- Vi tar ut loken och alla som vill får gå och titta. Förra året kom runt 100 personer, säger Johansson.

Själva säsongen drar egentligen igång på riktigt efter midsommar.

- Då brukar vi köra två gånger i veckan, torsdagar och söndagar, fram till mitten av augusti ungefär. Det bästa är när det är en solig dag och fullsatta tågsäten. Då får man energi till att arbeta ideellt några hundra timmar till, säger han.

ANNONS
ANNONS