Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

En grön soppa kan vara svaret på Chris fråga om kolhydratsnåla, snabba rätter. Bild: Richard Semik, TV4

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Nya nyttiga tag med Alexandra Zazzi

I veckans spalt avhandlas Chris och Mariannes frågor som båda har fokus på hälsa. Visst är det viktigt att äta nyttigt, tycker Alexandra Zazzi, "men ge även er själva tid att njuta av jobbet ni gör varje dag."

Gott nytt år alla härliga matvänner!

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Till dagens spalt har jag fått många frågor om nystart och önskan om inspiration för att genomföra den. Nytt år ger alltid nya möjligheter, men glöm inte att slappna av och njuta av förändringarna också. Stressa inte in i dem. Och man behöver inte rastlöst skapa nya vanor om de man redan har fungerar. Ge i stället dig själv en klapp på axeln för att du gör ett bra jobb. Om de gamla spåren är bra kan det skapa skön harmoni att fortsätta i dem.

För det är faktiskt så: de flesta av oss gör ett bra jobb i grunden. Vi köper ekologiskt, ökar andelen vegetariska rätter i våra måltider och är nyfikna på nya råvaror och trender. Fortsätt så, men ge även er själva tid att njuta av jobbet ni gör varje dag.

Med det sagt, här kommer ett par kul frågor från Marianne och Chris:

Hej Alexandra Zazzi!

Jag vill förändra mina middagsvanor 2019. Jag äter snabbmat efter träning tre gånger i veckan. Kan du tipsa om en-två rätter som går snabbt att göra med få råvaror? Gärna med liten mängd kolhydrater.

Hälsningar Chris

Hej Chris!

Det finns jättemånga sätt att skapa enkla måltider som inte behöver ta någon större tid i anspråk. Jag har till exempel alltid frysta grönsaker hemma. Genom att steka dem i panna med fint hackad vitlök eller gullök och lite olivolja, och slå på ett par uppvispade ägg, så har jag en omelett som inte tar mer än 10-15 minuter att laga. Sedan tycker jag om att ställa in färdiga gratänger med lock i ugnen, på 70 grader, innan jag sticker iväg och tränar. På så vis är de lagom varma när jag kommer hem.

Det är givetvis bra att vara förutseende och ha matlådor färdiga de dagar man har ont om tid. De flesta av oss är dock inte mer än mänskliga, och glömmer eller hinner inte med framförhållningen. Men förbered gärna kyckling eller köp hem färdigstekt. Även vegetariska alternativ som quorn är lättlagat, bara att värma på eller steka.

Vilka recept du kan använda dig av beror på hur strikt kolhydratsnålt du vill leva. Jag är personligen av övertygelsen att alla kolhydrater inte är av ondo. Dessutom blir man skönt mätt av de mer komplexa sorterna. Jag väljer därför att äta vissa gryn, exempelvis quinoa som innehåller en hel del nyttigheter även om det totalt har förhållandevis mycket kolhydrater. Har du färdigkokt quinoa hemma är den god att steka eller lägga i soppan.

Soppa är generellt snabblagat och mättande. Här är ett recept som nästan lagar sig själv. Vill man öka andelen protein kan man som jag nämnde ovan lägga i tillagade kycklingbitar eller quorn. Ett annat lite kul alternativ är att knäcka i ett ägg och låta det tillaga sig själv i 4-5 minuter, så att man får ett kokt ägg i soppan.

Blomkål- och broccolisoppa

• 8 dl färdig grönsaksbuljong (från tärning går utmärkt)

• 5 dl blandade broccolibuketter och blomkålsbuketter (direkt från frysen funkar)

• 100 g smulad fetaost

• 2 msk rostade pumpafrön

• 1 dl crème fraiche

Koka upp buljongen, lägg i grönsakerna. Låt sjuda upp igen och sjud i 10 minuter. Mixa slätt med en stavmixer. Mixa i crème fraiche och smaka av med salt och nymalen svartpeppar.

Servera med pumpafrön och fetaost på toppen.

Fetaost har många användningsområden. Varför inte smula den över grönsakssoppan? Det ger en härligt krämig sälta till rätten.. Bild: Leif R Jansson / TT

Hej Alexandra!

Kan man äta popcorn som snacks om man ska äta nyttigt?

Hälsar Marianne, en fantast

Hej Marianne!

Popcorn är faktiskt ganska okej som snacks. De innehåller en hel del antioxidanter, obearbetat fullkorn och inte särskilt mycket kalorier om man poppar dem själv och håller igen på oljan.

Men det är just det: poppa dem själv i kastrull! Då blir de också godast. Något att tänka på dock, är att just småätande triggar beteendet att alltid stoppa något i munnen. Det kan vara bra att ta kontroll över om det sker allt för ofta.

Vill du också ställa en fråga till Alexandra Zazzi? Mejla [email protected]

Bild: Janerik Henriksson/TT