Annorlunda Öppet varv i Ellös

Det var ett annorlunda Öppet varv som inleddes under fredagen i Ellös. Under årets upplaga visades ett 50-tal segelbåtar upp – bland annat en modell helt byggd i Uddevalla.

ANNONS
|

Den pågående pandemin har lett till att i stort sett alla båtmässor i Norden ställts in. Men så blev inte fallet för Öppet varv i Ellös som är den största segelbåtsmässan i Skandinavien. I år genomförs den för 27:e gången och kommer att pågå fem dagar i stället för ordinarie tre.

Det är många saker som skilde sig åt jämfört med tidigare år. Den här gången släpptes bara besökare som bokat besök in på området och besökarna fick anmäla sig både när de kom dit och när de lämnade varvsområdet.

Elaine Pavia och kollegan Martina Berntsson, anställda på Hallberg-Rassy, skötte incheckningen på området. De som kom lite för tidigt fick vänta utanför området och vänta på rätt klockslag. Det var rigorösa åtgärder som vidtagits med tanke på pågående pandemi.

ANNONS

– Det är bara 50 besökare som får komma in på området samtidigt men det innebär att 1 500 besökare får titta på de segelbåtar som visas upp under årets båtmässa, säger Magnus Rassy, vd på Hallberg-Rassy.

Leif och Lena Wågman, från Söderköping, hörde till de första som släpptes in på båtmässan under fredagen.

– Vi har haft segelbåt tidigare och har åkt hit eftersom vi vill ta del av de nyheter när det gäller segling, säger Leif Wågman.

Najad har tillverkats på Orust sedan 70-talet men förra året, efter några turbulenta år med tillverkning i både Henån och Vindön, flyttade hela produktionen till Uddevalla. På mässan visade Arcona-Najad upp flera segelbåtar av märket Arcona och sin första helt Uddevallatillverkade båt, Najad 395 AC.

– Det finns ett stort intresse för den här modellen och det är inte några problem att tillverka den här båten i Uddevalla, säger Noel Barkelius, försäljningsrepresentant för Arcona-Najad.

Hallberg-Rassy, som arrangerar Öppet varv sedan några år, visade också upp ett antal segelbåtar i olika storlekar.

– Vi har klarat oss förhållande bra under den här pandemin. Men man får inte glömma bort att vi har en internationell köpkrets. Vi har exempelvis en amerikan som köpt båt och som vill segla hem med den. Men pandemin har ställt till det och båten står och väntar på honom inne på varvsområdet just nu.

ANNONS

Hallberg-Rassy har inte behövt permittera eller säga upp personal de senaste månaderna utan produktionen av båtar fortsätter som tidigare på varvet. Några världsnyheter, det vill säga båtar som visas upp för första gången, var det dock inte i år. Däremot gick det att titta på en annan modell i produktion av modellen Hallberg-Rassy 50. Det kallas för förpremiär.

Det fanns fler båtmodeller som tillverkats på Orust och som visas på mässan. För ett par år sedan gick företagen Malö Yachts, Regina Yachts, CR Yachts och Sweden Yachts samman och började tillverka båtar i Kungsviken på Orust. De tog givetvis tillfället i akt att visa upp sig.

– Att gå samman är nog det bästa som vi har gjort och produktionen av segelbåtar fungerar bra. Nästa år räknar vi med att visa upp en hel ny båtmodell, säger Charles Rutgersson, som företräder Sweden Yachts.

En annan förändring jämfört med tidigare båtmässor i Ellös var att det inte fanns några utställningstält inne på mässområdet utan olika tillbehör i stället visades upp men i mindre omfattning inne i varvslokalerna.

ANNONS