Rekord. I helgen blir det nytt deltagarrekord i antal utställda båtar under Öppna varv hos Hallberg-Rassy. Johan Vidlund, Julia Helgesson och Vida, sex månader, var där i går och letade båt.
Rekord. I helgen blir det nytt deltagarrekord i antal utställda båtar under Öppna varv hos Hallberg-Rassy. Johan Vidlund, Julia Helgesson och Vida, sex månader, var där i går och letade båt.

Båtsugnas blöta drömhelg

I helgen frodas drömmarna på Ellös och Henåns kajkanter. Eller vad sägs om en Hallberg-Rassy 64 för 25 miljoner? – Det finns en marknad, säger vd Magnus Rassy.

ANNONS
|

För tjugonde året anordnas Orusts flytande båtmässa Öppna varv. I Ellös och Henåns hamnar ligger rekordmånga 140 båtar och guppar, redo att inspekteras av båtsugna hela helgen. I Ellös är Hallberg-Rassy storutställare med båtar både i vattnet och inne på varvet.

–Det är det som är så häftigt med den här mässan, förklarar vd Magnus Rassy där han sitter i förpiken på jättebygget Hallberg-Rassy 64.

–Jag vet ingen annan stans där man faktiskt kan se båtar byggas under själva mässan.

64-fotaren är Hallberg-Rassys – och mässans – största båt. Den kostar 25 miljoner, är nästan 20 meter lång och väger runt 40 ton lastad. Men enligt Magnus Rassy finns det en marknad även för riktigt stora segelbåtar.

ANNONS

–Det finns fem sådana här i världen. Vem som äger dem? Framgångsrika personer, säger han.

Magnus Rassy tycker sig överlag se ett större intresse för svenskbyggda segelbåtar i den lite lyxigare klassen.

–Det har varit kärva tider i sju år. Men nu börjar folk få bättre ekonomi. Valutasituationen, där man får väldigt mycket svensk båt för sina dollar, euro eller pund, gynnar oss.

Att intresset varit svalt för nya båtar i flera år gör att det inte finns så många "nya" båtar på begagnatmarknaden.

–Valet för den som ska köpa båt står mellan en helt ny eller en åtta år gammal. Många väljer en ny, säger Magnus Rassy.

Göteborgarna Julia Helgesson och Johan Vidlund med sin sexmånadersbebis knatar runt på bryggorna och letar båt.

–Den här gillar jag så mycket, säger Julia Helgesson och pekar på en Bénéteau Oceanis 45.

Men priset på 2,6 miljoner avskräcker, trots att hon erbjuds mässrabatt om nästan 200000 kr.

–Det får nog bli en begagnad. Man kan komma ner i halva priset om man till exempel köper en som gått som charterbåt. Men vi får se. Vi drömmer om något i framtiden, säger hon.

Johan Vidlund tycker att mässan är bra eftersom man kan gå ombord på båtarna och få en uppfattning om utrymmet.

ANNONS

–Men vad varmt det är, säger han.

Vad betyder då Öppna varv för båtbranschen? Enligt Magnus Rassy är det "årets händelse".

–Alla går och suktar och drömmer, men alla här är genuint intresserade. En båtmässa inne i en stad lockar även folk som inte primärt tittar efter båtar, här är det inte så, säger Magnus Rassy.

Hur många båtar säljer ni under en mässa?

–Det där är en vanlig missuppfattning. Vi kanske säljer någon båt under en mässa, men det mesta säljer vi vid helt andra tidpunkter. Det viktiga är att knyta kontakter. För riktigt intresserade erbjuder vi provsegling av 64-fotaren på måndag.

Och tycker man att flera miljoner för en båt är lite saftigt, finns det glassbåtar för en tia i kiosken.

Två mässplatser: Ellös (140 båtar) och Henån (knappt 30 båtar).

Fri entré och parkering.

Öppet lördag och söndag.

Förra året kom 20000 besökare.

Arrangör är Sweboat, båtbranschens riksförbund.

ANNONS