Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Fullsatta färjor påverkar öarnas besökare

Efter förändringar i färjetrafiken från Tuvesvik till Gullholmen och Käringön har sommarens turer blivit överbelastade. Resenärer som inte kommer med ut eller tillbaka från öarna har tvingats vänta på nästa färja.

Lokaltidningen har tidigare skrivit om sommarens förändringar för färjetrafiken mellan Tuvesvik, Gullholmen och Käringön som nu mer enbart utgörs av linje 381.

Västtrafik har valt att dra in tider men också att slå ihop tidigare direktturer till de olika öarna för att låta all färjetrafik gå via Gullholmen vidare ut mot Käringön. Detta beslut togs av Västtrafik på grund av framför allt ekonomiska skäl.

– Det blev precis så illa som vi befarade, berättar Göran Bengtsson, ordförande för Gullholmens Samfällighetsförening.

Mer än halva sommaren har gått och många av öarnas besökare har inte kommit med den färja de planerat på grund av att den redan varit fullsatt. Detta gäller både ut från och in till fastlandet.

– Vi har inte upplevt att vi har fått något stöd från kommunen i det här. De hänvisar till Västtrafik vilka i sin tur skickar ner oss till kundservice, berättar Göran Bengtsson.

Enligt Västtrafiks presskommunikatör, Henrik Kjellberg, kan resenärer som blivit mer än 20 minuter försenade få reseförsäkring i form av värdecheckar eller pengar insatt på bankkonto. Har du inte kommit med en färjetur på grund av platsbrist har du alltså rätt till reseersättning. Skulle du exempelvis lägga pengar på en taxibåt ut istället för att vänta på nästa färja kan Västtrafik ersätta upp till 1200 kronor. Under juni och juli har hittills 14 personer ansökt om ersättning för linje 381.

Göran Bengtsson förklarar att Gullholmens Samfällighetsförening försöker föra fram de upplevda negativa konsekvenserna av färjetrafikens förändring till både Västtrafik, Kollektivtrafiknämnden och Orust kommun.

Käringötrafiken har enligt Göran Bengtsson dragit ned på personalstyrkan och med de indragna turerna leder det till att de heller inte har kapacitet att sätta in extrabåtar vid behov. Henrik Kjellberg förklarar dock att extraturer är insatta vid fall då färjan blir fullsatt samt att det under sommaren körs ett utökat antal turer.

– Det är klart att ryktet om att det är så trevligt att komma ut till Käringön och Gullholmen har fått sig en törn. Färjorna går inte på ett naturligt sätt, säger Göran Bengtsson men påpekar samtidigt att det är för tidigt för att se något exakt resultat på hur förändringarna har påverkat antalet besökare på öarna.