Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Arkivbild, foto: Lisa Thanner

Kritik mot socialtjänsten om barnärende

Socialtjänsten tog för lång tid på sig och lät inte ena föräldern se utredningen. Det är några av bristerna som kommunen får kritik för.

När socialtjänsten utreder inför beslutet om barnet ska bo hos mamma eller pappa så får det inte ta för lång tid. Föräldrarna ska också få se utredningen innan ett beslut tas. 

Men i ett fall på Orust fick inte ena föräldern göra det innan ärendet avgjordes. Och arbetet drog ut på tiden. Dessutom skickade ena föräldern mail och klagade på en specifik handläggare. Men något svar kom aldrig. Så nu får socialtjänsten kritik från IVO, inspektionen för vård och omsorg. 


Nämnden har bland annat redovisat att den kommer att se över rutinerna vad gäller kommunicering och uppföljning av klagomål. Den har också redovisat att den uppfattade att klagomålet var ett omfattande missnöje med socialtjänsten och inte en begäran om att byta handläggare.

Ett annat ärende som IVO har granskat gäller en placering i jourhem. Där hade inte jourhemmet utretts av socialnämnden utan av en utredning av en konsulent.

Nämnden redogör för de akuta omständigheter, svårigheter att finna ett lämpligt hem och bedömningar av barnets behov som ledde fram till placeringen i jourhemmet.

IVO konstaterar brister men kräver inga åtgärder.