Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Catharina Bråkenhielm, ordförande för sektorn omsorg på Orust. Bild: TT, Jenny Johansson

Kritiseras efter flera frakturer

En vårdtagare halkade i samband med dusch och ådrog sig flera frakturer. Nu måste kommunen bättra sig på flera punkter.

Det var tidigare i år som en vårdtagare på Orust halkade i samband med duschning och fick flera benfrakturer. Efter händelsen anmälde anhöriga till vårdtagaren händelsen och Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) har nu granskat fallet och kommer med kritik mot kommunen. Bland annat påpekar Ivo att kommunstyrelsen måste säkerställa att vårdtagare får sina behov tillgodosedda.

– Det gäller att vi får se över rutiner. Just i det fallet vet jag att det var tillräckligt med personal men ibland kan det gå snabbt. Det är såklart olyckligt men olyckor händer och den mänskliga faktorn finns alltid, säger Catharina Bråkenhielm, ordförande för sektorn omsorg på Orust.

I bedömningen som Ivo gjort säger de också att kommunen behöver se över så att personalen vet hur insatser ska utföras och att alla ska ha kunskaper om skyldigheten att dokumentera. Något de ansåg hade varit bristande i detta fall.

– Vi får såklart se över vad de skriver och den närmaste chefen får se om det behövs nya direktiv gällande hur arbetet ska skötas. Vi rättar oss alltid efter påpekningar, säger Catharina Bråkenhielm.

Positivt med anmälningar

När det kommer till brister i dokumentation förklarar Catharina Bråkenhielm att det är mycket extrapersonal i omlopp och att det är svårt att hinna utbilda alla.

– Helst vill man såklart ha heltidsanställda och välutbildade personal. Men det är jättesvårt att få tag på personal och det är många vikarier som kommer och går. Det är svårt att nå fram med så många i omlopp, säger hon.

Ska man känna sig orolig som anhörig till vårdtagare att det är mycket extrapersonal i omlopp?

– Nej. Vi har jättebra äldreomsorg, men det är vår största verksamhet och när det är människor som jobbar med människor finns det alltid en mänsklig faktor. Det som är viktigt är att vi kan se om det händer olyckor om det är något genomgående eller bara ett enskilt olycksfall.

Catharina Bråkenhielm påpekar att de ser positivt på att folk anmäler och att alla påpekanden är viktiga.

– Dokumentation är a och o och det är bara bra med påpekningar som gör att vi kommer rätt. Det är ju till nytta för alla. Då kan vi utvecklas och förbättra verksamheten.