Eva Borge och Margareta Bremertz har skrivit en bok om varven på Orust och intervjuat massvis med båtbyggare.
Eva Borge och Margareta Bremertz har skrivit en bok om varven på Orust och intervjuat massvis med båtbyggare.

Lyfter fram båtbyggartradition på Orust

Arbetet med den första heltäckande boken om båtbyggeriet på Orust har pågått i närmare sju år. Men nu är författarna Eva Borge och Margareta Bremertz klara och den dokumentära boken som tryckts på svenska och engelska är klar.

ANNONS
|

– Jag har vuxit upp i Ellös och det jag kommer ihåg var en hel del kretsade kring båtbyggeri, säger Eva Borge.

Eva Borge har jobbat på Hallberg-Rassy och IW-varvet i Henån under en del av sitt yrkesliv och alltid funderat på att dokumentera båtbyggeriet på Orust.

Detta började hon och Margareta Bremertz prata om när de träffades i samma stall för att ta hand om hästar.

– Det är inte så att jag har några rötter på Orust men jag har bott här i många år och varit verksam som journalist och författare, berättar Margareta Bremertz.

De två kvinnorna bestämde sig till slut för att skriva en bok som fått rubriken "Båtbyggare på Orust." Arbetet inleddes 2010 och massvis med tid har ägnats åt att få fram material. I början av boken finns ett kapitel som handlar om hur länge det byggts båtar på Orust.

ANNONS

– När väg 178 byggdes på 90-talet upptäcktes en 9000 år gammal boplats från stenåldern, säger Eva Borge. Ett av fynden var en bit stelnad kåda med märken från tänder.

Kådan lär ha använts för att täta sprickor i ekstockar som sedan behövdes vid tillverkning av båtar.

– Det finns en lång och unik tradition av båtbyggeri på Orust och det finns flera förklaringar till detta, säger Eva Borge. De naturliga förutsättningarna med mycket skog, skyddade och djupa vikar och flacka stränder kan ha bidragit till detta.

Nämnas bör att ekar från Morlanda använts vid bygget av Ostindiefararen Götheborg.

Det mesta av boken handlar om båtbyggeriet under 1900-talet och det handlar om ett århundrade med stora förändringar.

– Den största förändringen var att trä byttes ut mot plast. Det innebar en stor förändring för de som byggde båtar. En del varv anammade det här sättet att bygga båtar. En sak som är kännetecknande för Orust är att varven är skickliga på att kombinera fina detaljer i trä i inredningen med skrov i plast.

De två kvinnorna har besökt flera företag som tillverkar båtar på Orust. Några båtbyggare som har intervjuas i boken är Christoffer och Magnus Rassy, Holger Johansson, Christer Oskarsson, Johnny och Christina Andersson och Benny Martinsson. Totalt är det ett 40-tal personer som varit verksamma på varven eller som har god kännedom om båtbyggeri som intervjuas i boken.

ANNONS

Eva Borge och Margareta Bremertz har också samlat in information från Västkustens träbåtsförening, föreningen Allmogebåtar, Nösunds Kulturhistoriska sällskap och på flera andra håll. Flera privatpersoner och företag har ställt upp och hjälpt till med bilder till boken.

– De flesta bilder har vi tagit själva, säger Margareta Bremertz.

Boken båtbyggare på Orust har tryckts på Votums förlag i en svensk och engelsk upplaga. De två kvinnorna kommer de närmaste veckorna att presentera boken på olika platser.

De har många olika reflektioner när det gäller båtbyggeriet på Orust.

– De båtar som tillverkas på Orust är kända över hela världen för sin kvalité och just nu går det allt bättre för båtindustrin efter några tuffa år, säger Eva Borge.

Både hon och Margarets Bremertz tycker att båtbyggeriet har haft och har en stor betydelse för Orust och de efterlyser en satsning på ett båtbyggerimuseum.

ANNONS