Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

ELLÖS. Den flytande båtmässan Öppet Varv som hålls varje sensommar hyllas av tillverkarna.

Orustvarv nobbar båtmässa i Göteborg

De kvarvarande Orustvarven går för fullt och har just nu fullbokade orderböcker fram till i mars 2018. Men trots närheten till Göteborg har flera varv på Orust nobbat båtmässan i flera år.

– Öppet varv i Ellös på hösten fungerar bättre gentemot våra långväga våra kunder. Därför har vi valt bort Göteborg i många år, förklarar Magnus Rassy vd för det största småbåtsvarvet.

Efter krisen för några år sedan har branschen för lyxsegelbåtar på Orust smält samman och rationaliserats. De som i dag finns kvar har fullt upp att göra. Samtidigt har antalet båtmässor runt om i världen ökat rejält.

Marknaden för stora segelbåtar är visserligen global. Men det finns helt enkelt för många båtmässor, menar Magnus Rassy och berättar att hans företag Hallberg & Rassy i någon form deltar vid ett urval på 22 mässor under året.

Just hemkommen från den stora båtmässan i Dûsseldorf, framhåller han att den är den viktigaste.

– Där möter vi kunder från Japan och USA och Skandinavien, ja från hela världen faktiskt. I det perspektivet har båtmässan i Göteborg liten betydelse för oss. Det är också så att få segelbåtstillverkare ställer ut på inomhusmässor numera.

– Men vi värnar den flytande mässan Öppet varv på Ellös i slutet av augusti. Tillsammans med Dûsseldorf är det den viktigaste båtmässan för oss.

I Düsseldorf visade man i förra veckan upp en ny segelbåt på 44 fot. På Hallberg & Rassy arbetar 129 personer året runt.

Charles Rutgersson som äger CR & Regina Yacht är också i Dûsseldorf när vi talar med honom. Där visar CR-varvet upp Regina of Vindö yachts och segelbåten CR. Rutgersson har sedan några år rättigheterna till Vindöbåtarna som förr tillverkades på Vindövarvet.

– Hälften av vår produktion säljs till kunder utanför EU i Asien och USA. Det gör att den mässan är så viktig för oss, förklarar Charles Rutgersson som inte heller visar upp sina båtar på båtmässan i Göteborg.

CR har fulltecknade orderböcker, men har mötts av ett annat problem, nämligen bristen på båtbyggare.

– Vi har 15 anställda. Efterfrågan gör att vi behöver bli fler. Det är brist på duktiga båtbyggare, men vi kan tänka oss att lära upp intresserade av yrket, säger Charles Rutgersson.

Också Najad i Henån med cirka 15 anställda söker båtsnickare, elektriker och produktionschef. Efter konkursen 2013/14 finns nya ägare och produktionen är i full fart med fulltecknad orderbok. Men båtmässan i Göteborg är inte intressant på grund av dess tidpunkt.

– Får vi en order nu hinner vi inte få fram en färdig båt till sommaren, förklarar Frida Osbeck som är marketing director på Najad.