Personallösa kajakaffärer på Svenskholmen i Uddevalla

Scanna en QR-kod på telefonen och få en kort utbildning i hur man använder en kajak. Betala 250 kronor på nätet och kajaken med nödvändig utrustning är din i två timmar. På Svenskholmen nära Skeppsvikens badplats i Uddevalla är detta möjligt, sedan midsommar.

ANNONS
usernewspaperlogoutofferarrowcommentsSökSuperlokaltclockplaytwitterfacebookinstagramNotifikationerNotifikationer avNotifikationerstampenpencilusersusers outlinedclocklockdatabasecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedlikecheck_circleexclamation-solidgrade

Claes Olsson från Kungälv startade kajakuthyrningen ihop med sambon Sandra Lorentzon runt midsommar.

– Så man kan väl säga att det här fortfarande är ett försök, eller åtminstone ännu befinner sig i en uppbyggnadsfas. Vi driver också en bensinstation i Kungälv, där vi har goda erfarenheter av att hyra ut verksamhet utan personal, berättar han.

Där handlar det om en tvätthall för bilar som hyrs ut till kunder som får klara sig själva utan personalservice och det fungerar väl, enligt Olsson.

– Lite ligger väl den här affärsidén rätt i tiden, säger han och nämner den nya tidens livsmedelsaffärer utan personal, som växer upp lite här och där och där kunderna får komma in och handla med koder eller bank-id.

ANNONS

Sådana affärer finns till exempel både i Lane och i Uddevalla.

Kajakuthyrningen som Claes Olsson och Sandra Lorentzon startat, bygger på en slags franchising med företaget Kayakomat AB i Stockholm som registrerades 2004. Så kallade Kayakomater finns på flera ställen i bland annat Bohuslän.

Om kajakerna hyrs längre än en timme sjunker timkostnaden.

–Vi har själva köpt de kajaker vi hyr ut av det företaget, liksom låsanläggningen för kajakerna. Sedan betalar vi en avgift för att använda deras firmanamn. När en kajak hyrts ut hundra gånger är planen, att den ska säljas och ersättas av en ny, berättar Claes Olsson samtidigt som han visar hur både uthyrningen och användandet av flytetyget går till.

– Vi har som krav att den som vill hyra av oss, först lär sig det mest elementära genom att titta på videon som finns på nätet. I båten finns flytväst och allt som behövs.

Claes Olsson visar upp kajaker för två personer, singelkajaker och några så kallade SUP-brädor.

Hur har det gått i sommar?

–Med tanke på att vi kom igång så sent, är vi ganska nöjda. Framtidsplanen är att börja uthyrningen på våren och hålla på in i september. I år har vi haft människor från bland annat Nederländerna, Tyskland och Belgien som kunder. Men 75 procent av kunderna har kommit från Sverige. Det känns som att många börjat upptäcka vad vi har här hemma i Sverige - kanske som en effekt av pandemi och ökande resekostnader.

ANNONS

När vi besöker kajakuthyrningen ligger ännu en och annan soldyrkande person på gräsmattan ute på Svenskholmen. Motionärer passerar i olika hastigheter förbi holmen mot Skeppsvikens badplats och bryggan som blivit Strandpromenadens signum.

Här passerar en hel del människor - var det därför ni valde att lägga uthyrningen här?

– Nja. Vi tittade allt på några andra ställen också. Men vi hade ett bra samtal med kommunen som gjorde att vi kände oss välkomna hit. Nu får vi se hur det går de närmaste åren.

Franchising

Franchising är en affärsmodell där ett varumärke, koncept eller produkt kan användas av en oberoende näringsidkare mot en avgift till varumärkesägaren.

ANNONS