Varsel. Produktionen vid glasbruken i Orrefors och Åfors läggs ned eller säljs, och 130 anställda i företaget OKV varslas. New Wave Group, med vd:n Torsten Jansson från Dingle i spetsen, räknar med att förändringen innebär att OKV kan nå lönsamhet från fjärde kvartalet i år.
Varsel. Produktionen vid glasbruken i Orrefors och Åfors läggs ned eller säljs, och 130 anställda i företaget OKV varslas. New Wave Group, med vd:n Torsten Jansson från Dingle i spetsen, räknar med att förändringen innebär att OKV kan nå lönsamhet från fjärde kvartalet i år.

"Satsar på konstglas och det exklusiva"

Torsten Jansson, vd för New Wave Group, tror fortfarande på varumärkena Kosta Boda och Orrefors. Men företagsledaren från Dingle känner oro för det allmänna läget i ekonomin.

ANNONS
|

När Bohusläningen intervjuade New Wave Groups vd Torsten Jansson 2005, efter förvärvet av glaskoncernen Orrefors Kosta Boda (OKB), var hans inställning att företaget skulle vara lönsamt 2007. OKB hade gått dåligt länge, och Torsten Jansson menade att företaget var vanskött och drogs med en alltför tung administrationsapparat.

– Företaget gick med vinst både 2006 och 2007, men sedan gick USA ner och så kom finanskrisen, säger Torsten Jansson när Bohusläningen når honom på tisdagen.

– I USA hade vi en försäljning för 25 miljoner dollar när dollarn stod i tio kronor. Nu har vi en försäljning på 13 miljoner och dollarn kostar 6,50.

ANNONS

Tror på glaset

Trots den halva miljard som OKB kostat New Wave Group sedan 2008 säger Torsten Jansson att han fortfarande tror starkt på varumärkena Kosta Boda och Orrefors.

– Det gör jag. Vi kommer att fortsätta satsa på konstglas och det mest exklusiva. Det folk är beredda att betala för. Problemet är att vi har producerat mycket mer än vad som går att sälja, säger han.

Svår affär

När det gäller förhoppningen att hitta en köpare som kan ta över glasbruken i Orrefors och Åfors verkar han mer tveksam.

– Jag tror att det är en svår affär. Vi har fått mycket kritik för hur vi styrt företaget, men vi driver 48 av 50 bolag lönsamt.

I tidigare intervjuer har du nämnt lönsamheten i att förlägga tillverkning utomlands. Är det mer aktuellt i dag?

– Det är aktuellt, men jag tror inte att det är aktuellt att flytta produktion till låglöneländer som Kina. Snarare till andra glasbruk i Europa. Att glaset är svensktillverkat är bra för försäljningen i Sverige, men jag tror att det kan vara bra för försäljningen i Tyskland om det är tysktillverkat.

Hur ser det ut i övriga NWG-concernen? Är det fler åtgärdspaket att vänta?

– Glasbruken är den stora belastningen, men vi har redan gjort en del åtgärder i södra Europa.

ANNONS

Hur ser det ut för outleten i Dingle?

– Där är inga stora förändringar på gång i alla fall. Men ekonomin oroar mig. Vi var redo på att det skulle bli sämre i Sydeuropa, men inte att det skulle nå så långt upp som till Sverige. Nu slår man upp tidningen varje dag och läser om varsel.

ANNONS