Skärmdump från Ving och Charlotte Persson.
Skärmdump från Ving och Charlotte Persson.

Semester på smittdrabbat hotell fall för ARN

Semestern i Bulgarien blev en mardröm för hundratals resenärer. Sju familjer drar nu resejätten Ving inför Allmänna reklamationsnämnden.

ANNONS
|

I slutet av juli drabbades turisthotellet White Lagoon vid Bulgariens Svartahavskust av kräksjuka. Charlotte Persson från Göteborg var en av besökarna. Hon berättar om en vecka där sol och bad ersattes av stress och spyor, skriver gp.se

- Dagen efter att vi kom fick vi sms om att det gick magvirus. Vi fick nästan panik, för min fru är njurtransplanterad och magsjuka kan leda till att njuren stöts bort. Så vi fick tillbringa nästan all tid på rummet och försöka sysselsätta vår rastlöse sexårige son.

- Vi bad att få byta hotell, men fick höra att det inte fanns några lediga rum.

ANNONS

Läs mer: Ving: "Oerhört tråkigt"

Efter några dagar blev alla tre sjuka ändå. Hustrun Linda Persson var riktigt dålig och fördes i ambulans till närmaste sjukhus. Hon var långt ifrån ensam.

- Dagligen såg vi minst tio ambulanser köra fram till hotellet.

Charlotte Persson berättar om stängda pooler, stinkande toaletter och gäster som kaskadkräktes på golvet i allmänna utrymmen. Liknande uppgifter kommer från sex andra familjer som vänt sig till ARN. Här är några citat från dem:

"Trots att jag ser hur det flyter kräk och bajs i poolen, och påpekar det för Ving, händer inget."

"Personalen på sjukhuset berättade att det var 28 barn som kommit in från White Lagoon samma dag."

"I vår familj har hittills fyra av fem personer haft magsjuka (...) Vi har alltså inte badat, solat eller njutit av denna semester överhuvudtaget."

Orden "mardröm" och "katastrof" återkommer på flera håll.

Var allt detta då Vings fel? Kunderna klandrar resebolaget på framför allt tre punkter:

• Dålig och sen information. Ingen varning på flygplatsen eller vid välkomstmötet, bara ett vagt sms dagen därpå. Ving fortsatte forsla dit resenärer när smittan blev känd.

• Dålig hygien bland hotellpersonalen. Det finns samstämmiga uppgifter om att anställda tog i maten med fingrarna och att städerskorna använde samma trasor överallt – inklusive toaletter – trots att kräksjukan rasade för fullt.

ANNONS

• Vilseledande marknadsföring. Även frånsett kräksjukan var verkligheten långt från reklamen, enligt kunderna. Aktiviteter som utlovats existerade inte. Strand, byggnader och pooler var i dåligt skick. Charlotte Persson visar foton på mögelfläckiga tak och väggar, rostiga järn som sticker upp från en promenadväg och ett avloppsrör som mynnar direkt på stranden.

Ving presenterar White Lagoon som ett så kallat family garden-hotell – det ska betyda "bra, barnvänliga hotell" med "fina poolområden" samt "gott om aktiviteter och underhållning".

I slutet av familjen Perssons semestervecka dök en representant för resekoncernen upp på platsen. I ett bandat samtal, som vi tagit del av, uttrycker han sin frustration över hur hotellet fungerar.

Efter resan blev Charlotte Persson och hennes son sjuka igen. Hustrun klarade sig den gången. Den transplanterade njuren har inte påverkats.

- Tidigare har vi varit trogna Vingresenärer. Vi har gjort tolv resor till deras Sunwing resorts och varit jättenöjda, rekommenderat dem till våra vänner. Nu känns det som om en kompis har svikit oss, säger Charlotte Persson.

De sju familjerna har blivit erbjudna 25 procent av resans pris i kompensation. Familjen Persson skulle få en tusenlapp extra för att deras hotelldörr knappt gick att öppna. I en gemensam ARN-anmälan kräver familjerna istället alla pengarna tillbaka. Det blir sammanlagt 175420 kronor för 15 vuxna och 14 barn.

ANNONS

- En fjärdedel är inte skäligt. De utlovar att man ska få en viss typ av semester och sedan är det inte det vi får. Resorna var inte billiga, många hade sparat länge för att kunna åka. Ving borde ha erbjudit ersättningsarrangemang, säger Charlotte Persson.

Kommer ni att åka med Ving igen?

- Det är en svår fråga. Vår son har tyckt mycket om Sunwing. Men det känns inte troligt just nu.

Exakt hur många som smittades på White Lagoon är oklart. Charlotte Persson säger att det var fler än 100 under den vecka hon var där. Norska gäster uppger att antalet var minst lika stort veckan innan.

Ving i Sverige och Norge har under sommaren fått reklamationer från sammanlagt 532 gäster. Detta gäller White Lagoon överhuvudtaget och inte enbart magsjukan.

ARN:s beslut väntas först nästa år.

FAKTA: Byggkaos gav 75 procent tillbaka

2011 fick Ving ett stort antal anmälningar som gällde ett hotell i Egypten.

Hotellet var inte färdigbyggt, förhållandena var kaotiska och aktiviteter som utlovats saknades.

ARN prövade 14 fall och fastslog att samtliga resenärer hade rätt till 75 procent av resans pris i kompensation.

ANNONS