Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Betongkaj på Guleskär kan stängas av

55 meter kaj på Guleskär bör stängas av för fordonstrafik. Det säger Ramböll efter en inspektion. Det samma gäller för ett annat kajområde på Guleskär.

Var femte år går Sotenäskommunen igenom samtliga kajer ur ett säkerhetsperspektiv.

– Även om det inte syns finns det all anledning att tro att tidens tand – kajerna byggdes för 60, 70 år sedan – har tärt på konstruktionerna, säger Martin Andersson, kommunens projektledare.

Den här omgången började i maj. Prioritet är betongdäckskajerna. Hittills har man avverkat en del av Hunnebostrand. Nu inleds arbetet i Kungshamn.

I Hunnebostrand vet man att det finns rasrisk. Det handlar om marken, inte om kajkonstruktionerna. Men någon rörelse har man inte sett sedan mätningarna inleddes 2012.

– Men nu måste det till stabiliseringsåtgärder, säger Martin Andersson. MSB utvärderar just nu vilken metod som är godkänd att använda. När vi fått svar kan vi ta fram en miljökonsekvensbeskriving och handla upp en entreprenör.

Nu har inspektionen börjat arbeta med Kungshamn. Ramböll har lämnat en första rapport på de kajer som de hittills undersökt.

– De bedömer att kajerna kan vara i dåligt skick. På undersidan har armeringsjärn rostat och sprängt bort betongen. Hållfastheten är nedsatt.

Därför kommer det tillsvidare att vara förbjudet att köra ut tyngre fordon, eller lägga upp material på kajen närmast vattnet.