Positiva. Anna Stubberöd, läkare och delägare på Sotenäs Vårdcentral, visar hur en öronundersökning går till på Anne-May Backlind.
Positiva. Anna Stubberöd, läkare och delägare på Sotenäs Vårdcentral, visar hur en öronundersökning går till på Anne-May Backlind.

Det är hemligheten bakom toppresultaten

Sotenäs Vårdcentral har de senaste fyra åren rankats i topp både i regionen och i Sverige. Bohusläningen besökte vårdcentralen för att reda hur de arbetar.

ANNONS
|

Varje år rankas alla vårdcentraler efter hur nöjda deras patienter är. Sotenäs Vårdcentral har toppat listan de senaste tre åren i Västra Götaland, då ska tilläggas att vårdcentralen endast funnits i fem år. Till en början brydde sig ägarna inte om de höga resultaten. Först när det började repeteras och de hamnade på plats sju i Sverige så började de att tittade de närmare på resultaten.

– Vi låg högt på tillgänglighet, läkarkontinuitet och personalkontinuitet, säger Thord Svanberg, verksamhetschef, delägare och läkare.

– Vi är en liten vårdcentral och det är bättre för då får man en personlig relation. Dessutom har alla läkare har jobbat här i alla år, förklarar han.

ANNONS

Vårdcentralen är privat driven och det är läkarna som äger den. Det leder till snabba beslut.

Vad är hemligheten bakom era toppresultat?

– Småskalighet, bemötande och tillgänglighet. För oss är det en självklarhet med ett bra bemötande, det är ingen som vi tullar på, säger Thord Svanberg.

– Vi har ett positivt förhållningssätt och jobbar tillsammans. Vi stöttar varandra med att ha bra bemötande även under stressiga stunder, säger Anna Stubberöd, läkare och delägare. Den tredje delägaren och läkaren heter Jobst Mailänder.

På vårdcentralen jobbar 14 personer. Under de senaste fem åren har det varit små förändringar i personalen. Just den kontinuiteten märks hela vägen upp till Försäkringskassan.

– Vi märker av att det är smidigt med arbetet när det gäller långtidssjukskrivna. Våra handläggare har lätt att få mer information om de behöver och läkarna känner till problemen, berättar Kenneth Hansson, samverkansansvarig på Försäkringskassan.

Det här är också något som personalen aktivt strävar mot.

– I möjligaste mån så vill vi att patienten ska återkomma till samma läkare, säger Anna Stubberöd.

– Fördelen är att man lär känna patienterna, säger sjuksköterskan Isabella Lindström.

Varje dag har de en öppen mottagningstid dit patienter med akuta problem är välkomna, då sätts en skylt upp på dörren vilka läkare som är i tjänst.

ANNONS

– Några brukar vända i dörren när de ser att deras läkare inte är i tjänst och återkommer dagen efter, säger Thord Svanberg.

Vilka nackdelar finns det med att själv äga vårdcentralen?

– Det är ett hårt jobb, man kan inte alltid släppa det klockan 17, när man går hem för dagen. Men det fungerar bra, det finns ingen annan att skylla på utan det är vårt eget ansvar att bli bättre, säger Anna Stubberöd.

ANNONS