Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

I Fjällbacka har föreningen Världens vackraste skärgård samlat in strandskräp i flera år. I framtiden kan det löna sig för dem som deltar, om det norska Kustlotteriet sprider sig till Bohuslän.

Prispengar och upplevelser ska ge rena stränder

Skräpet från världshaven flyter in mot Bohuslän. Som motangrepp vill kommunalrådet Mats Abrahamsson (M) importera något annat från Norge – ett kustlotteri. Chansen att vinna prispengar och upplevelser ska locka båtfolket och andra att plocka skräp på stränderna.

Många organisationer och privatpersoner hjälper redan till ideellt med strandstädning men engagemanget kan öka ytterligare. I Sotenäs sneglar kommunledningen på en norsk idé som har startat i kommunerna Fredrikstad och Hvaler men som verkar sprida sig.

– Det har ju blivit en jättesuccé där vad jag förstår, säger Mats Abrahamsson som vill undersöka intresset bland kommuner och näringsliv att införa ett liknande lotteri i Sverige.

Vad kan de som ställer upp och städar våra stränder vinna? 
– I Norge har det varit upplevelser i stället för prylar så det kanske kan vara övernattningar på hotell eller något sådant. Jag har inte funderat så mycket på det än utan vill bara väcka idén så får vi se vad det finns för intresse.

Sten Helberg är initiativtagare och projektledare för Kustlotteriet. Han ser vinsterna som en morot för att fler människor att göra slag i saken och bidra till renare stränder. 

– Varje säck som lämnas in ger en lott. Det går inte att köpa lotter utan man måste bidra för att ha chans att vinna. Priserna är både stora och små, från biljetter till lokala konserter eller festivaler till större upplevelser, gärna med anknytning till havet och kusten, säger han. 
Även en summa pengar har delats ut där 25 000 kronor var första pris. Inte så dåligt betalt för en säck med skräp.

– Nej, inte sant? Den som vann var väldigt nöjd, säger Sten Helberg.
Vilka priser som erbjuds på olika orter är upp till de kommuner och sponsorer som går med i satsningen. 

Mats Abrahamsson menar att det ligger i företagens eget intresse att vara med som sponsorer.

– Jag tror inte att det blir svårt. Lotterier är ju populära och det är bra PR för näringslivet att visa att de har ett engagemang och vill ställa upp för miljön, säger han.