Rambo skyller på sin mellanchef

Efter sju veckor presenterades under torsdagen Rambos utredning om allvarliga anklagelser.

ANNONS
|

Och styrelseordförande Evert Karlsson (FP) och vd:n Claes Lundberg var eniga på presskonferensen. De har blivit förda bakom ljuset – högst ansvarig för de felaktiga fakturorna, privata däckinköp och mobilräkningar är divisionschefen Rikard Nolblad.Efter sju veckor presenterades under torsdagen Rambos utredning om allvarliga anklagelser. Och styrelseordförande Evert Karlsson (FP) och vd:n Claes Lundberg var eniga på presskonferensen. De har blivit förda bakom ljuset – högst ansvarig för de felaktiga fakturorna, privata däckinköp och mobilräkningar är divisionschefen Rikard Nolblad.

– Det handlar om en handfull personer, och en som sticker ut mer på grund av att han har en högre position och större ansvar, säger Kaj-Åke Andersson, från bolaget Säkert Företag som lett utredningen.

ANNONS

Utredningen konstaterar att flera av de medieuppgifter som publicerats stämmer, bland annat skrotkassor och användandet av svart arbetskraft. Men det är utredningens uppdagande av andra oegentligheter i Rambo som lett till att styrelsen beslutat att avskeda chefen för divisionen Slam & Container, som är helägt av Rambo sedan 2010 och fusionerades med bolaget 2011. Utredningen kommer att lämnas till polis i samband med en anmälan om trolöshet mot huvudman. I ett meddelande till ägare och medarbetare skriver Lundberg och Karlsson att flera rykten som rapporterats i media kunnat avskrivas eftersom kontrollerna visat att de var utan sanningshalt. Men ingen kan ge något exempel på någon anklagelse som inte visat sig stämma. – Jag kan inte gå in på det, säger Lundberg. – Det är ju storleken på det som målats upp på ett visst sätt som inte stämmer. Samtidigt säger Andersson att man inte kan bekräfta att alla oegentligheter uppdagats. – Det är i så fall någonting som polisen får gräva djupare i, säger han. Utredningen, som täcker in tiden från september 2011, visar bland annat att en skrotkassa funnits, att svartjobb förekommit och att en rad andra oegentligheter förekommit. En icke anställd person fick slakta Rambos skrot och behålla förtjänsten på 17 000 kronor, medan en annan person fick en körkortsutbildning för 14 000 kronor betald. Fem personer har bytat däck på företagets bekostnad, medan fyra anställda har använt tjänstetelefoner till annat än jobbet. En person som tidigare varit anställd av Slam & Container har fått mobilräkningar för 21 000 kronor betalda av Rambo. Anställdas övertid har också kvittats mot varor eller bensin, som betalats av Rambo. – Det har rört sig om någon bättre radio eller lite lull-lull till sin bil, säger Andersson. – Det rör sig om fram till 2012, då införde man ett nytt redovisningssystem. Ledningen säger att en "oacceptabel företagskultur" spillt över på Rambo i samband med fusionen 2011. – Vid fusionen gick vi igenom vad det innebär att vara ett kommunalt bolag, och det har inte följts, säger Lundberg. – Vi ser över internkontrollen i företaget nu. Han har själv attesterat fakturorna som felaktigt betalats av Rambo. Är inte du högst ansvarig? – Jo, det är jag, men det måste finnas ett förtroende för den som köper in och attesterar. Den som beställer får fakturan och kollar att det stämmer. Jag slutattesterar men jag kan inte kolla varje millimeter. Karlsson är nöjd både med utredningen och sin vd. – Jag har stort förtroende för utredningen och stort förtroende för Claes Lundberg, säger han.

ANNONS

Svartjobb: En ej anställd person fick slakta Rambos skrot och behålla förtjänsten på 17 000 kronor.

Skrotkassa: Kom med från tidigare kulturen i Slam & Container, men ska ha "klingat ut". Inga svar på hur stor den var eller var pengarna kom från.Slamdumpning: Säkert Företag har inte hittat några belägg för anklagelserna, men markundersökningen är inte klar förrän om ett par veckor.

Oljedumpning: Oljespill har inträffat men tagits om hand om så snart man upptäckt det.Grusförsäljning: Förekom, men har avvecklats då det inte ligger inom ett kommunalt bolags uppdrag.Transporter utanför kommunala uppdraget: Har förekommit, men i begränsad omfattning.

Oegentligheter: Rambo har betalat omkring 30 000 kronor för privata däckinköp, 25 000 kronor för privata telefonsamtal och 14 000 kronor för en körkortsutbildning. Anställda fick kvitta övertid mot varor som elektronik och "lull-lull" som betalades av företaget.

ANNONS