Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Bohusläningen
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Samverkan. Staffan Karlander, kultur- och fritidsansvarig i Sotenäs kommun, och Daniel Nordström, initiativtagare, räknar med att den nya kultur- och fritidsmässan ska dra många påskhelgslediga besökare.

Samlar kultur- och fritidslivet under ett tak

Efter fem års succé med en företagsmässa på hösten, kommer nu en uppföljare på våren. Daniel Nordström, aktiv i Kungshamns IF, har tagit initiativ till Sotenäs kultur- och fritidsmässa. Kommunen är med på tåget.

Ett datum är satt och förutom föreningar och klubbar som visar upp sig är tanken att det ska finnas olika föreläsare att lyssna på och aktiviteter att ta del av eller prova själv. Även om föreningslivet har varit representerat även på Oktobermässan så menar Daniel Nordström att det finns ett behov att låta kultur- och fritidsområdet ha sitt eget arrangemang i Sotenäs idrottshall. Något som han personligen har varit inblandad i är tillkomsten av en beachvolleybollplan i Kungshamn och framöver ska kommunen även anlägga en spontanidrottsplats.

– Syftet är att visa upp den mångfald och bredd som finns i Sotenäs för olika åldrar men som tyvärr inte alltid är så lätt att hitta till. Mässan kommer att äga rum på långfredag den 14 april för då vet vi att det befinner sig många i kommunen som har möjlighet att ta del av detta.

Utställarna får inte ha något vinstintresse. Just den biten är förstås en skillnad gentemot företagsmässan där försäljning äger rum och där en uttalad målsättning är att stödja den lokala handeln och företagandet i förhållande till exempelvis köpcentrum i andra kommuner.

– Att vi vill lyfta de ideella krafterna nu beror på att de betyder så mycket för samhället. Det handlar om att kommunen ska vara attraktiv att leva, bo och arbeta i.

Generellt är samhällsutvecklingen sådan att det blir allt svårare att få människor att ställa upp ideellt och då kan det underlätta för klubbar och föreningar att väcka intresse och rekrytera medlemmar om man visar upp det som finns under ett tak. Utdelningen av 2016 års kultur- och fritidspriset ska också delas ut på mässan till våren.

– Det går inte att konkurrera med Oktobermässan som är så stor och genomarbetad. Men vi räknar med 50-60 utställare i A-hallen och kanske hälften så många besökare som på företagsmässan till att börja med, säger Daniel Nordström.