Turismen i fokus på ny yrkesutbildning

Kompetensen inom besöksnäringen måste höjas och fler måste samverka. Det ska en ny yrkesutbildning råda bot på. – Besöksnäringen har en enorm potential, säger Leif Andreasson.

ANNONS
|

Leif Andreasson är Sotenäs kommuns representant i styrelsen till den nya utbildningen Konceptutvecklare för besöksnäring och småskaligt företagande. Aven ytterligare en Sotenäs företagare sitter med i styrelsen - Kent Christensson som just nu håller på att bygga Bohusläns första geopark.

De ska fungera som ett kritiskt öga till den nya turismutbildningen som Folkuniversitetet i Trollhättan startar till hösten. I styrelsen finns representanter från Bohuslän och Dalsland.

Projektledare för den nya utbildningen är Jan Stalfors.

– Det finns ett behov av denna utbildning. Till den kan de som har en idé söka, sedan kommer vi under utbildningens gång att utveckla idén med allt från projektplan till finansiering, säger han.

ANNONS

– Det finns en brist på kompetens inom denna bransch, vi måste höja den, säger Kent Christensson.

Jan Stalfors kommer att fungera som en kontaktperson mellan eleverna och personer verksamma inom besöknäringen, allt för att det ska bli förankrat i verkligheten.

– Man kommer bland annat lära sig hur man kan söka stöd och klara finansieringen, säger Jan Stalfors.

Men utbildningen har ett större syfte än så.

– Just nu är det dålig samordning, jag hoppas att man kan hitta sätt att samverka med varandra, säger Leif Andreasson.

Klassen kommer att träffas på internat tre gånger per termin under två dagar, där kan nya idéer och samverkansplaner utvecklas och nätverk skapas - eller ja, så är förhoppningen i alla fall.

– Du ska kunna jobba under högsäsongen och gå utbildningen under låg säsongen, allt går ut på att skapa ett koncept och nya koncept, säger Jan Stalfors.

– Vi måste utveckla tvärturismen och inte bara jobba längs med kusterna, säger Leif Andreasson.

Turismutbildningen kommer att gå på distans på 75 procent och alla i hela Sverige kan söka till den. Utbildningen är på två år. Förhoppningen är att det ska leda till fler jobb inom denna bransch, där just utvecklingspotentialen anses vara stor framöver.

ANNONS

– Vi måste bara bli bredare och samverka med andra inom besöksnäringen, säger Jan Stalfors.

– Här har kreativa krafter möjlighet att få utlopp för sina tankar samtidigt som de får hjälp med sina idéer och till ett nätverk, säger Leif Andreasson och fortsätter.

– Det finns ett ålderdomligt sätt att se på turismen till och med Abba har utvecklats mer genom åren. Därför behövs det nya unga ögon som kan se turismen på ett nytt sätt och utveckla turismen.

ANNONS