Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vikariebrist fick förvaltningschef att hoppa in i hemtjänsten

Vikarier saknas i hemtjänsten i Sotenäs kommun. Något som fått förvaltningschefen att själv rycka in på golvet när luckor i schemat måste täckas.
– Rekryteringssvårigheterna har pågått i några år, säger Lisbeth Olsson.

Under sommaren har Lisbeth Olsson, förvaltningschef för omsorgen i Sotenäs kommun, fått hoppa in i hemtjänsten. Anledningen är problemet med att få tag på vikarier – ett inte helt nytt fenomen.

– Rekryteringssvårigheterna har pågått i några år, men för året ville vi ta några nya grepp. För när det saknas personal uppstår stress i organisationen. Vi kan tvingas bryta semestrar, kvaliteten riskerar att försämras och vissa insatser kan i värsta fall få stå tillbaka, säger hon och fortsätter:

– För att minska dessa risker har vi tagit hjälp av en av våra privata utförare och både jag och verksamhetschefen i äldreomsorgen har valt att lägga del av vår arbetstid i hemtjänsten.

Vad tänker du om att som förvaltningschef få hoppa in och arbeta på grund av brist på personal?

– För mig är det naturligt att gå in där det behövs i förvaltningen. Jag har det övergripande ansvaret för att verksamheterna levererar de insatser som är beviljade, och kan jag utifrån min egen arbetssituation bidra till det – så är jag glad att kunna göra det.

Lisbeth Olsson tycker att arbetet har gått bra och att de reaktioner hon mött har varit positiva.

– För mig har det gett värdefull insyn i arbetsmiljön, arbetets organisering och dessutom får jag med mig idéer och förslag från samtal med medarbetarna om saker vi kan göra annorlunda och bättre.