70 år sedan flygplanskraschen på Hällö

I dag är det exakt 70 år sedan det hemliga kurirplanet Gripen kraschade på Hållö. För att hedra offren hålls i dag en minnesstund. – Det är en del av Hållös och Sotenäs historia och viktig att komma ihåg, säger Bengt Wall.

ANNONS
|

Oktobermörkret låg tungt över Sotenäs och Hållö fyr för 70 år sedan. Någon minut efter elva på kvällen lystes höstnatten upp. Kurirplanet Gripen var på väg till Bromma men hade blivit beskjutet av ett tyskt jaktplan ute till havs. Nu letade piloten desperat efter en plats för att rädda personerna ombord. Vittnesmål från kvällen berättar om hur flygplanet likt ett brinnande klot svängde runt Hållö fyr.

– Piloten hade besökt Smögen som sommargäst flera gånger tidigare och Hållö fyr var ett bra riktmärke. Man tror att han siktade på marmorbassängen för att hamna så nära land som möjligt. Annars var det risk att drunkna, säger Bengt Wall, ordförande för föreningen Hållö fyr.

ANNONS

Men piloten lyckades inte få ner planet i tid. Kraschlandningen mot bergsknallen var ett faktum. Av de 15 personerna ombord överlevde bara två.

– De som överlevde stod vid lastluckan och kastades ut ur planet vid kraschen. De andra, bland annat fyra barn, brann inne, säger Bengt Wall.

Vittnesmålet från fyrvaktaren Martin Edvardsson avslöjar skräckscenerna från Hållö.

"Jag väcktes av Hultqvist, på samma gång ringde vi till den signalspaningsstation som fanns i land. Vi sprang mot planet medan Hållberg passade radion. Vi hade med oss en lykta för det var svart. Planet låg brutet i klovan och två man satt på berget. Hettan var stark och vi kunde inte gå fram till planet. Släckningsgrejer saknade vi. De två på berget sa att de inte såg något liv men hörde hemska rop på hjälp".

I dag är det exakt 70 år sedan den våldsamma kraschen ägde rum på Hållö. Man kan fortfarande se spår på klipporna efter den våldsamma branden, och letar man noga kan man hitta rester från planet. Och klockan tio i dag hålls en minnesstund för de som omkom.

– Jag kommer att berätta kort om varför vi är där och även Leif Larsson kommer att hålla ett anförande, säger Bengt Wall.

ANNONS

– Det kommer vara gratis för alla som vill komma.

På måndagen togs också utställningen om kraschen fram. Den kan man få ta del av i naturrummet.

– När man ser och läser det här så förstår man att kriget kom väldigt nära Sotenäs och Hållö. Det är en väldigt stark och hemsk berättalse, säger Bengt Wall.

Det svenska flygbolaget AB Aerotransport, föregångaren till SAS, hade flera hemliga linjer mellan Sverige och Storbritannien. Från Aberdeen i Skottland gick en linje till Bromma och Stockholm. Framför allt transporterades civilister och post till Sverige, motsatt sträcka skickades bland annat kullager. Före nedskjutningen av Gripen målades planen i orange färg och man flög nedsläckt. Efter nedskjutningen förhandlade man med de krigförande parterna. Man enades då om plan skulle flyga med lamporna på och de märktes med nationalitetsflaggan målad på fenan. Dessutom märktes SWEDEN med stora bokstäver på flygplanskroppen. Trots det anfölls ytterligare ett kurirplan men kom undan med blotta förskräckelsen.

ANNONS