Märta, 100, lika gammal som ångbåt

Två 100-åringar i toppform möttes i solskenet på lördagen - Märta Eriksson från Mariestad och ångaren Bohuslän från Göteborg.

ANNONS
|

Båda var så fina, Märta i blåblommig tunika och vita byxor och Bohuslän med sitt flaggspel och alla glada människor.

De möttes i Kungshamn där Märta och hennes närmaste familj klev ombord för att följa med på en tre timmar lång rundtur i Sotekanalen och runt Sotenäset.

Frågan är om inte Märta är den piggaste av dem två.

Ni skulle ha sett henne klättra upp och ned för den branta och smala trappan till styrhytten, det är ingen vanlig trappa det.

– Man får inte vara rädd, säger hon.

Vi hinner prata några minuter innan det är dags för Bohuslän att lägga ut.

ANNONS

Nu för tiden bor Märta i Mariestad men på 1960- och 70-talet bodde hon i Väjern i elva år.

Fast med Bohuslän har hon aldrig åkt förut. Däremot hade hon och maken en motorbåt som de åkte mycket med i Sotenkanalen.

– Det är väldigt roligt att komma ut på den här båten, säger hon och skrattar när vi säger att de är två gamla damer, hon och Bohuslän.

– Ja, det är två gamla damer som de har spacklat upp.

Om man ska vara noga har Märta ungefär 25 dagar kvar till sin 100-årsdag medan Bohuslän firade sin dag redan den 14 maj.

Sedan har Bohuslän fortsatt festandet under sommaren genom att ha små utställningar på olika platser där hon lägger till.

Så blir det inte för Märta. Hon tänker fira ordentligt helgen efter den 15 augusti då hon fyller och sedan får det vara bra.

– Då blir det mycket folk, 70 personer, de ringer och säger "vi kommer", så jag har hyrt lokal, berättar hon.

Själv tycker hon inte att 100 år är så märkvärdigt.

– Det går en dag i taget.

Befälhavare ombord och därmed huvudansvarig för de båda 100-åringarna var Jerker Paulusson.

Han är sjökapten och har varit till sjöss men jobbar numera med sjöförsäkringar.

ANNONS

Precis som de 22 andra i besättningen arbetar han ideellt med Bohuslän.

– Det är fantastiskt att få vara i ett så fint gammalt fartyg. Vi är ett gott gäng som hjälps åt.

– Hon är speciell men väldigt skojig att manövrera även om det kan vara en utmaning ibland. Nu är det alla fritidsbåtar, och ibland är det kajen som kan göra det svårt, säger han.

Han berömmer skicket. Bohuslän är nästan i samma skick som när hon levererades för 100 år sedan.

– De som tog över henne har gjort ett jättejobb.

Nästa helg är Bohuslän på plats i Lysekil. På lördag den 26 juli går hon en kusttur till Hunnebostrand genom Sotekanalen och åter. På söndag den 27 juli går hon från Lysekil och hem till Göteborg.

Ångaren Bohuslän byggdes 1914 för Marstrandsbolaget och gick sedan i drygt 40 år på traden Göteborg - Lysekil - Smögen - Gravarne/Kungshamn. Hon gick sex dagar i veckan och hade torsdag som liggedag.

I 33 av åren var kapten Carl Johansson "Calle Skjorta" befälhavare. Namnet fick han eftersom han ofta stod i skjortärmarna på kommandobryggan.

Bohuslän beskrivs som Marstrandsbolagets elegantaste fartyg. Med tiden kom hon dock att konkurreras ut av broar och färjor, lastbilar och bussar och 1965 lämnades hon till upphuggning.

Hon räddades av ett gäng entusiaster som bildade Sällskapet Ångbåten och rustade upp henne under ett år.

Därefter har hon gått i sina gamla farvatten varje sommar, reguljära turer under högsommaren och beställningstrafik under försommar och höst.

Hon är västkustens sista passagerarångare och Sveriges största ångmaskindrivna fartyg i reguljär drift.

Källa: Sällskapet ångbåten, www.steamboat.se

ANNONS