Två män i Skåne döms till fängelse för att ha lurat äldre människor genom telefonbedrägerier. Arkivbild.
Två män i Skåne döms till fängelse för att ha lurat äldre människor genom telefonbedrägerier. Arkivbild.

Fängelse för bedrägerier mot äldre

Bedragarna inriktade sig på äldre, ringde upp och sade att de var från banken. Tio av brottsoffren, samtliga i åldern 80–88 år, fick dessutom hembesök av bedragarna. Nu döms två män i Skåne till två år och två månaders fängelse vardera.

ANNONS
|

Männen döms för brott mot 14 äldre och samtliga brott var grova, anser Malmö tingsrätt. Tio personer utsattes för fullbordat grovt bedrägeri och fyra för försök till grovt bedrägeri.

När bedragarna ringde utgav de sig för att vara bankpersonal som ville varna för problem med bankkortet. Med olika metoder fick de sedan tillgång till de uppringdas konton och försökte komma över pengar på dem.

Ett av brottsoffren sade inför domstolen att mannen som ringde lät ärlig och var mycket vältalig. Han fick höra att 8000 kronor försvunnit från hans konto och att han nu skulle få hjälp att spärra kontot. Han fick telefoninstruktioner om hur han skulle knappa in en kod i sin bankdosa och berättade sedan för uppringaren vilken svarskod han fick.

ANNONS

Innerst inne kände han ändå på sig att det var något som inte stämde, så senare kontaktade han banken och fick till sin fasa höra att alla hans konton tömts. Men i det här fallet kunde banken hjälpa honom att få tillbaka pengarna.

Även några av männens medhjälpare döms. Två av dem har enligt Malmö tingsrätt gjort sig skyldiga till penningtvättsbrott och tre för penningtvättsförseelse.

TT
Fakta: Det här är "vishing"

"Vishing" – bankbedrägerier över telefon – blev ett känt fenomen under hösten 2017.

De innebär att de drabbade, som ofta är äldre personer, rings upp av bedragare som påstår sig företräda personens bank och vill ha tillgång till olika bankkoder. Syftet är att lura till sig pengar.

Den drabbade luras att lämna ifrån sig en svarskod från en bankdosa eller logga in på mobilt bank-id under samtalet.

Fakta: Så skyddar du dig

• Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.

• Använd aldrig din bankdosa eller ditt bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.

• Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.

• Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.

• Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående för att spärra ditt konto. Polisanmäl därefter alltid.

• Det är inte alltid självklart att du kan få tillbaka pengar som försvunnit genom "vishing". Olika banker har olika regler, och du kan anses skyldig för att du varit oaktsam med dina koder.

Källa: Polisen

ANNONS