Det råder minst sagt delade meningar om svenska sjukhus i framtiden kan klara sig med färre sjuksköterskor. Arkivbild.

Fackförbund rasar efter SKL-uttalande

Andra personalkategorier, som vårdbiträden, kan komma att avlasta sjuksköterskorna i vården, sade Hans Karlsson från SKL i en intervju med Ekot. Nu rasar fackförbunden.

|

- Jag är allvarligt bekymrad. Hur kan en hög chef på SKL gå ut och säga att det är en framgångsrik utveckling att ersätta sjuksköterskorna med lägre kompetens. Det går stick i stäv med all forskning, säger Ami Hommel, ordförande för Svensk sjuksköterskeförening, till TT.

Under sommaren tog flera sjukhus, bland annat Danderyds sjukhus i Stockholm och Ystads lasarett, in andra personalkategorier och sjuksköterskorna slapp därmed en rad arbetsuppgifter som inte krävde deras kompetens. Men forskningen som Ami Hommel hänvisar till visar att komplikationerna och dödligheten minskar på sjukskötersketäta avdelningar.

Missförstådd kritik

Det råder minst sagt delade meningar om svenska sjukhus i framtiden kan klara sig med färre sjuksköterskor. Hans Karlsson, chef för avdelningen vård och omsorg på SKL, anser dock att han blivit missförstådd.

Sveriges välutbildade sjuksköterskor tog för inte så länge sedan över arbetsuppgifter som tidigare utförts av läkare, nu är det dags för liknande förändring för sjuksköterskorna när de koncentrerar sin kompetens på där den som bäst behövs.

- Det betyder inte att vi inte behöver sjuksköterskor. Vi behöver dem för de uppgifter som de är speciellt utbildade för. Det här handlar inte om att vi ska ha färre sjuksköterskor, eller att deras kompetens inte räknas, det är tvärtom. Deras kompetens ska uppvärderas, säger han till TT.

- Det finns någon föreställning i dag om att sjuksköterskor städar förråd, eller gör massa annat som de inte ska göra. Den senaste tiden har jag träffat över tusen medlemmar och så är det inte förstås, svarar Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro.

Bilden går isär

Sverige har en stor brist på sjuksköterskor som arbetar med sitt yrke, menar Ami Hommel. Landstingen måste därför bli en mer attraktiv arbetsplats anser hon. Ett sätt ät att sjuksköterskor måste vara representeras på alla ledningsnivåer.

- Jag är övertygad att vi kan få tillbaka våra kollegor att börja arbeta igen. Men i dag har många lämnat sjukvården. Om det blir som Hans Karlsson vill, kommer ännu fler att lämna eftersom de inte kommer att orka arbeta i en sådan organisation, säger Ami Hommel.

Men bilden av att väldigt många sjuksköterskor har lämnat yrket stämmer inte, säger Hans Karlsson. De som har lämnat har antingen gått i pension, blivit chefer eller gått över till att arbeta inom kommuner, men det rör sig inte om en flykt.

- Det fattas ibland sjuksköterskor på viktiga positioner, det gör det. Men när vi tittar på det så är det 90 till 95 procent som årligen finns kvar hos samma arbetsgivare. Vi behöver se till att lösa det här med sjuksköterskor, men också med andra yrkesgrupper, säger Hans Karlsson.

TT